Readly ökar omsättning och rörelseresultat under andra kvartalet

Publicerad

Digitala mediebolaget Readly redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade.

Omsättningen steg 30,1 procent till 144,1 miljoner kronor (110,8). Den organiska tillväxten var 14,3 procent och justerat för valutaeffekter var den organiska tillväxten 8,5 procent. Den organiska tillväxten för fullt betalande prenumeranter var -1,0 procent.

Rörelseresultatet blev -28,2 miljoner kronor (-54,3).

Resultatet efter skatt blev -26,8 miljoner kronor (-58,2).

Resultat per aktie hamnade på -0,7 kronor (-1,6).

I slutet av kvartalet uppgick antalet fullt betalande prenumeranter (FPS) till 447 196 (420 135) motsvarande en tillväxt på 6,4 procent jämfört med samma period föregående år.

Under kvartalet lade Readly till cirka 168 magasin och 8 dagstidningar.

Framöver kommer Readly satsa på marknader inom Europa.

”Utvecklingen inom DACH-regionen är fortsatt god och i Tyskland ökade intäkterna med 18,3 (25,5) procent i kvartalet. Schweiz och Österrike fortsätter att prestera och vi kommer att prioritera tillväxt inom DACH där vi ser betydande potential”, säger Readlys vd och koncernchef Mats Brandt.

Readly är i mitten av ett arbete som fokuserar på att göra bolaget lönsamt. Enligt Mats Brandt går det enligt plan, och man har sett positiva resultat under kvartalet.

”Vi har fått god acceptans på de prishöjningar som vi infört under året för nya prenumeranter i bland annat Storbritannien och efter kvartalets utgång har vi börjat justera priserna på samtliga marknader”.

Readly, MkrQ2-2022Q2-2021Förändring
Nettoomsättning144,1110,830,1%
Rörelseresultat-28,2-54,3
Nettoresultat-26,8-58,2
Resultat per aktie, kronor-0,7-1,6

Joel Andersson
Nyhetsbyrån Finwire

Annons