Hubso ökar förlusten i Q1

E-handelsbolaget Hubso redovisar en minskad omsättning och ökad rörelseförlust under det första kvartalet jämfört med året innan.

Omsättningen sjönk 14,1 procent till 7,3 miljoner kronor (8,5). Nedgången kan ses i spåren av att jämförelseperioden var ett rekordkvartal för e-handeln på grund av pandemin. Annars brukar första kvartalet vara det säsongsmässigt minst starka kvartalet under året, uppger vd Josefine Abrahamsson i rapporten.

Hon lyfter också fram att omikron och Ukrainakriget haft hämmande effekter på omsättningen under perioden. Dessa händelser har lett till ökade frakt- och råvarukostnader samt förskjutningar i lanseringar.

Ebitda-resultat blev -2,1 miljoner kronor (0,0).

Rörelseresultatet blev -6,8 miljoner kronor (-4,6).

Resultatet efter skatt blev -6,8 miljoner kronor (-4,5), och per aktie -0,06 kronor (-0,05).

Under kvartalet har bolaget avyttrat tre varumärken samt lanserat ett nytt jämfört med samma period i fjol. Det innebär att Hubso har färre märken i portföljen jämfört med 2021. Bolaget har i planerna ytterligare två varumärken men dessas lanseringar har försenats på grund av leverans- och råvarubrist. Bolaget ser fram emot att lansera dessa märken under andra och tredje kvartalet istället.

Hubso, MkrQ1-2022Q1-2021Förändring
Nettoomsättning7,38,5-14,1%
EBITDA-2,10,0
Rörelseresultat-6,8-4,6
Nettoresultat-6,8-4,5
Resultat per aktie, kronor-0,06-0,05

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Annons