Finwire

Dometic har slutfört miljardförvärvet av Igloo

Uppdaterad 2021-10-26
Publicerad 2021-10-26

Fritidsproduktsbolaget Dometic har nu slutfört förvärvet av Igloo efter att ha erhållit myndighetsgodkännande, framgår det av ett pressmeddelande. Affären presenterades den 17 september.

Igloo är grundat 1947 och är en leverantör av passiva kylboxar och drinkware-produkter för friluftsmarknaden. Bolaget får 92 procent av sin omsättning i USA. Nettoomsättningen för de senaste 12 månaderna var 401 miljoner dollar med en ebitda-marginal på 10,1 procent.

Dometic betalade 677 miljoner dollar, motsvarande cirka 5,8 miljarder kronor, på kassa- och skuldfri basis. Det kan även bli en tilläggsköpeskilling om maximalt 223 miljoner dollar baserat på Igloos framtida ebitda-utveckling.

"Jag är glad över att välkomna Igloo och dess anställda till Dometic. Förvärvet är i linje med vår strategi att positionera Dometic som ett mer konsumentdrivet, mindre cykliskt företag på den snabbväxande friluftsmarknaden. Nordamerika är den största marknaden för kylboxar och utomhusprodukter, och med Igloos starka varumärke, goda kundkännedom och lokala tillverkningsmöjligheter får vi de nödvändiga verktygen för att ytterligare öka vår försäljning och marginal. " säger Juan Vargues, vd och koncernchef för Dometic.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Platsannonser

Logga in