Coop tar fram nytt lågprisbutikskoncept

Publicerad

Matjätten Coop kommer att släppa ett nytt lågprisbutikskoncept under namnet X:-tra. I fokus står pris. Målsättningen är att öppna 70 butiker med konceptet under året.

– Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som X:-tra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik, säger Marie Nygren tillförordnad vd på Coop, i en kommentar.

Coop har pilottestat konceptet i sex butiker runt om i Sverige. Konceptet kommer att drivas självständigt och ha fullt fokus på pris. Samtidigt kommer man att dra nytta av Coops större inköpsorganisation.

Börsnoterade Axfood har en lågprissatsning i form av Willys. Andra aktörer som satsar hårt på prisfrågan är tyska Lidl.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Annons