Annons

Annons

Nischbanker

Personlig service utmanar digitala tjänster, visar årets undersökning av kundernas nöjdhet med bankerna. Svenskt Kvalitetsindex presenterar i dag vinnarna i årets kartläggning.

En av fem bankkunder har helt eller delvis bytt bank de senaste tre åren. Det visar en undersökning som Konkurrensverket gjort. Därmed har antalet kunder som byter bank ökat sedan förra undersökningen 2009.

Finska it-konsulten Sofigate gör Sverigesatsning som leds av konsultstjärnan Björn Olofsson – som haft uppdrag i Sillicon Valley, London och Chicago. En viktig kundgrupp är de pressade storbankerna. "Det sker en branschgildning i finanssektorn mot techjättar", säger Björn Olofsson till Realtid.

Albert Leffler är vd för MyNumbers som samlar, paketerar och säljer bokföringsdata i realtid. Nu ska bolaget ta in uppåt 20 miljoner i en nyemssion. "Vi vill få in en bank eller annat kreditinstitut som ägare", säger Leffler till Realtid.

Nischbanker och lokala banker har högst förtroende hos svenska folket när de får betygsätta bankerna vad gäller lån och sparande, visar en undersökning av Svenskt Kvalitetsindex. Handelsbanken och Swedbank placerar sig bäst bland storbankerna, medan Nordea hamnar i botten.

 

Svenska bankers affärsmodeller är fortsatt lönsamma. Samtidigt står de inför stora digitala utmaningar. Och uppstickare som Avanza och Nordnet snor många aktiekunder – till följd av digitaliseringen.