Annons

Annons

Data

Trender baserade på hur marknaden utvecklats historiskt ligger inte sällan till grund för beslut om hur svenska företag ska agera framåt. Problemet med det är att gammal data inte längre är tillräckligt för kunna ta bra beslut. Det skriver Fredrik Ohlsen, CEO på driftleverantören Basefarm.

Varje medarbetare behöver bli bättre på att läsa, hantera och analysera data. Men väldigt få finansbolag har de senaste fem åren gjort några större ansatser till att bli bättre på "dataläskunnighet". Att det får stor inverkan på konkurrenskraften står utom varje tvivel, skriver idag Dan Sommer på Qlik på Realtids debattsida.

EU:s nya betallag låter fintechbolag ta del av bankkunders kontodata. Bankmonopolet ska pressas, men lagen kan få motsatt effekt. Banker väntas ta ut avgifter för extra information – och köper upp de vassaste startupsen, enligt it-experten Marija Nikova.

En av tre svenskar litar inte på företags datahantering. Och oron tycks vara befogad. Få svenska bolag har rutiner för cyberangrepp. "Många är inte beredda på en attack", säger Henrik Davidsson på it-bolaget NTT Security.

Svenska storbanker hanterar EU:s nya betaltjänstlag för mycket som en regelbörda, menar Accenture-konsulten Peter Ekdahl. "Compliance ger begränsade affärsmöjligheter" säger han.

Storskalig data eller "big data" gynnar finanskonsumenter, enligt en ny rapport från den gemensamma kommittén för de europeiska tillsynsmyndigheterna för finanssektorn.

Regeringen ska tillföra Datainspektionen 30 nya miljoner för att stärka myndighetens arbete med integritetsfrågor och EU:s nya dataskyddsförordning GDPR. Inspektionen ska även byta namn till Integritetsskyddsmyndigheten. "GDPR är den största integritetsstärkande reformen på länge", skriver regeringen.

EU:s nya dataskyddsförordning GDPR är en stor utmaning för Datainspektionen som utsetts till kontrollorgan. "Inspektionen har fått ökade anslag men behöver troligen ytterligare medel för att klara alla arbetsuppgifter som föreslås", säger myndighetens jurist Martin Brinnen till Realtid.se.

Autonoma fordon gör sitt intåg och tillhör framtiden, enligt många. Men vem bär ansvaret vid en olycka – och vem försäkrar fordonet? Tillverkaren, menar tre insuretech-profiler. "Privatbilsförsäkringar riskerar att inte bli kommersiellt gångbara längre", säger Andreas Broström, vd och grundare, Paydrive.