Finans Nyhet

Swedbank vässar sina bankdosor med ny teknik

Josefine Uppling är presschef på Swedbank. Foto: Press (Obs: Bilden är ett montage).
Publicerad

E-leg-bedrägerierna ökar kraftigt. Nu förnyar Swedbank sina bankdosor. ”Vi gör det ännu svårare att utnyttja den mänskliga faktorn”, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank, till Realtid.se.

DN gjorde i början av augusti en sammanställning som visar en nästan femfaldig ökning av anmälda bedrägeriförsök med e-leg – under perioden januari–juli i år. 

Ungefär 82 procent av bedrägerierna riktade in sig på användare av bankdosor – och 18 procent mot mobilt bank-id. Bara under perioden maj-juli kom e-leg-bedragare över 58 miljoner kronor, enligt tidningen.

Under 2019 börjar Swedbank successivt byta ut sina bankdosor. Syftet: att med teknikens hjälp göra det ännu svårare för bedragare att lura bankkunder

Annons

– Vi uppdaterar för att ytterligare försvåra för bedragarna att utnyttja den mänskliga faktorn som ligger bakom samtliga bankdose-bedrägerier, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank, till Realtid.se.

Hur ska den nya funktionen utformas och fungera?

– Vi ska återkomma kring exakt vad uppdateringen består i. Just nu testar vi den inom ramen för en intern pilot.

Annons

Josefine Uppling betonar att själva tekniken bakom dosorna är helt säker. Varken de eller bankägda mobilt bank-id har någonsin hackats.

Det bekräftar även, som Realtid.se berättat tidigare, såväl polisens bedrägerienhet, liksom bankerna och Finansiell ID-Teknik som driftar produkten BankID.

Istället utnyttjar bedragarna den mänskliga faktorn. Vanligast är att de utger sig för att ringa från polisen eller banken och att de behöver åtkomst till offrets personnummer och bank-id-kod för att åtgärda något problem.

Annons

DN skriver också att storbankernas driftbolag Finansiell ID-Teknik nyligen även lanserat en uppdatering som låter bank-id-användaren skanna in en QR-kod på datorskärmen vid inloggning.

Funktionen och metoden ska säkerställa att inloggningen görs på den dator som användaren har framför sig, skriver tidningen. Åtminstone Swedbank och Handelsbanken ska implementera lösningen under hösten.

Annons