Swedbank
Konjunktur

Swedbank: "Tecken på att tillväxten i tjänstekonsumtionen sjunker något"

Shoppingveckan Black Week drev upp försäljningen i Sverige men mindre än tidigare år, konstaterar Swedbank.

Uppdaterad 2021-12-01
Publicerad 2021-12-01

Konsumtionen i Sverige ökade under förra veckan med 11 procent jämfört med motsvarande vecka 2020. Försäljningen av varor var samtidigt 6 procent högre än motsvarande vecka i fjol och 17 procent högre än veckan innan, detta enligt Swedbanks statistik för korttransaktioner fram till och med den 27 november. Banken noterar att Black Week lett till en mindre ökning av försäljningen i år jämfört med de senaste åren.

–  Vi ser nu tecken på att tillväxten i tjänstekonsumtionen sjunker något. Pandemin är inte över och när oron kring smittspridning ökar kan det ha en dämpande effekt, säger Andreas Wallström, prognoschef för Swedbank, i en skriftlig kommentar.

– För hemelektronik noterar vi exempelvis att försäljningen ökade med 128 procent under förra veckan jämfört med veckan innan, vilket är en mindre ökning än under 2020 och 2019.

Den stigande onlineförsäljningen bidrog mest till ökningen inom hemelektronik, med så mycket som en tredjedel av försäljningen som skedde online. Det är en betydligt högre andel jämfört med 2019. Samtidigt minskade försäljningen i fysiska hemelektronikbutiker.

Men inom hotell- och restaurangsektorn låg försäljning under förra veckan på samma nivå som motsvarande vecka 2019.

"Totalt sett så försvagas nu konsumtionen i tjänstesektorn igen och låg under förra veckan 13 procent under 2019 års nivå. Jämfört med motsvarande vecka 2020 är dock konsumtionen i tjänstesektorn 66 procent högre", skriver Swedbank.

Platsannonser

Logga in