Finans Nyhet

Svenskarna vann slaget om Fyran

Publicerad

Bonnier och Proventus tar över finländska Alma Medias tv-del. På prislappen står det 4,2 miljarder kronor. Därmed tappar norska Schibsted möjligheten att ta makten över TV4.

Slaget om makten över TV4 har pågått i flera månader. Huvudrollsinnehavarna har varit svenska Bonnier och norska Schibsted. Under den senaste månaden har finansmannen Robert Weil fått en viktig biroll. Proventus har köpt stora aktieposter i både TV4 och i finländska Alma Media som också har en stor post TV4-aktier.

Nu lägger Proventus och Bonnier tillsammans ett bud på Alma Medias division Broadcasting. Divisionen äger bland annat 23,4 procent av aktierna i TV4 och den finländska tv-kanalen MTV 3.

Alma Media har extra bolagsstämma den 31 januari och bolagets styrelse förordar Proventus och Bonniers bud framför Schibsteds tidigare bud på hela Alma Media. Samtidigt säljer Proventus och Bonnier sina aktier i Alma Media för 3,1 miljarder kronor. Efter affären kommer Proventus och Bonnier att kontroller omkring 66 procent av aktierna i TV4.

Annons

Normalt skulle budet innebära att de två företagen tvingas lägga bud på samtliga aktier i TV4. Men Aktiemarknadsnämnden har beslutat att ge bolagen dispens från budpliktskravet.

I TV4:s sändningstillstånd finns nämligen ett villkor om att motverka ägarkoncentration. Budplikten skulle kunna leda till att ägarkoncentrationen ökar och därmed skulle TV4 kunna förlora sitt sändningstillstånd, enligt Aktiemarknadsnämndens motivering. Nämnden har tidigare gett Schibsted ett liknande undantag.

Tidigare har Proventus och Bonnier inte haft något samarbete. Sedan Proventus köpt aktier i både TV4 och Alma Media har man dock pratat med flera olika parter, enligt Proventus vd Daniel Sachs.

Annons

– Vi har fört diskussioner även med andra men nu har vi inlett ett samarbete med Bonnier genom att lägga det här gemensamma budet, säger Sachs till TT.

–Vi har också uppfattningen att det här inte i grunden förändrar ägarbilden i TV4. På sikt tycker vi att det är nödvändigt med en tätare integration och nordisk ambition på tv-marknaden. Hur det ska gå till är svårt att säga i dag, men på sikt är det en förutsättning för god konkurrenskraft och hög kvalité.

Proventus har också haft kontakt med kulturdepartementet medan diskussionerna pågått.

Annons

– Vi har informerat kulturdepartementet löpande, säger Sachs.

TT

Annons