Svenska 14-åringar utnyttjas av börsjätten Tele2

14-åriga skolungdomar jobbar för Stenbecks-bolaget Tele2. Arbetsvillkoren bryter på en rad punkter mot lager och förordningar. "Det här är oseriöst", säger Johan Talenti på branschorganisationen Sveriges Callcenterförening.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2008-09-05

Fjortonåringar som slavar i en förort, utan föräldrarnas tillstånd. Arbetsdagen börjar efter skolan 16.30 och slutar nio på kvällen. För många är det dessutom långa resor till och från jobbet.

Kollektivavtal? Nej.

Minimilön? Nej

Reglerad arbetsvecka? Nej

Bangladesh? Nej, Kista och Danvik Center i Stockholm, 2008.

Realtid.se kan avslöja hur börsnoterade Stenbecks-bolaget Tele2 utnyttjar svenska skolungdomars längtan efter att dryga ut månadspengen.

Tele2 visade förra året en vinst på drygt 3 miljarder kronor. En bidragande orsak är dotterbolaget Optimal Telecom, som är extremt lönsamt tack vare sin lågprisprofil.

Styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer kan glädja sig åt att Optimal Telecom förra året gjorde en vinst på 115 miljoner kronor.

Men Realtid.se kan nu avslöja att delar av Optimal Telecoms vinster kommer från skolungdomar som sliter som bolagets telefonförsäljare. En del av säljarna är bara fjorton år gamla. Deras jobb är att sälja abonnemang till både nya och gamla kunder.

– I snitt ringer man två samtal i minuten, säger en femtonåring som vill vara anonym.

Eftersom ungdomarna bara får betalt när de sålt ett abonnemang får de ibland gå hem utan ett öre på fickan efter fyra och en halv timmes hårt kvällsslit.

– Sådana kvällar kallar vi för att man nollar, säger femtonåringen.

På branschföreningen SCFF är man kritisk till att betala säljarna enbart med provision.

– Våra medlemsföretag ska inte erbjuda sådana villkor, eftersom kvaliteten på jobbet blir lidande, säger Johan Talenti, styrelsemedlem i SCCF.

Stenbecksbolaget lägger ut säljuppdraget på flera fristående säljbolag. Ett av bolagen heter Sweden2, med säte i Storbritannien. Men när Sweden2 regelbundet söker nya skolungdomar med hjälp av lockande platsannonser på nätet så sker det i Optimal Telecoms namn.

Och när skolungdomarna börjar jobba som telefonförsäljare så presenterar de sig som representanter för Optimal Telecom. Och det är Stenbecks-bolaget som sluter avtalet med de kunder som nappar, inte Sweden2.

– Vi är nöjda med Sweden2. Det är viktigt eftersom säljaren företräder Optimal Telecom, säger Johannes Boson.

Optimal Telecoms vd Johannes Boson berömmer sig också om hur noga bolaget kontrollerar telefonförsäljarna. Det är Tele2-bolaget som utbildar säljarna, som kontrollerar säljarna och som också kan ge dem sparken om de av någon anledning missköter sig.

– Alla samtal spelas in och får vi in klagomål mot någon säljare kan vi enkelt kontrollera det, säger Johannes Boson, vd på Optimal Telecom.

Stenbecks-bolaget använder sig också så kallade "Mystery shoppers", kunder som avlönas av Optimal Telecom, för att kontrollera hur telefonförsäljarna sköter sig.

– Våra säljare ska vara minst 18 år och vi gillar inte folk som hoppar in tillfälligt, säger Johannes Boson.

Men trots Bosons försäkringar om noggranna kontroller av säljarna på Sweden2 säger han sig vara ovetande om arbetsförhållandena för skolungdomarna.

– Om Realtids uppgifter stämmer så är det helt oacceptabelt. Vi kan inte ha fjortonåriga försäljare, säger Johannes Boson.

Boson ska nu kontrollera uppgifterna.

– Vi kan komma att säga upp avtalet med Sweden2, säger Johannes Boson.

Men vad är era kontroller värda om det här kan förekomma?

– Ja, vi kan behöva skärpa våra kontroller.

Boson säger sig också vara orolig för att det här kan komma skada förtroendet för Optimal Telecom.

Realtid.se har sökt Hassan-Sepher Vahdat-Seresht och Ahmad Mouaid, vd respektive vice vd på Sweden2 för en kommentar.

Platsannonser

Logga in