Finans Nyhet

Svensk hockey ska öppna dörrar i Kina

Publicerad

<pufftextlänk>Det svenska hockeylaget Beijing Nordic Vikings kom femma i asiatiska ligan, bäst bland de kinesiska lagen.</pufftextlänk> Nu hoppas klubben att svenska företag ska utnyttja laget för att slå på den kinesiska marknaden. ”Potentialen för hockey är stor med en marknad på 1,5 miljarder kineser”, säger grundaren Per-Erik Holmberg till Realtid.se.

Just nu är det semester från ligaspelet i Asien, men det innebär ingen vila för Per-Erik Holmberg och lagkaptenen Erik Johansson. Nu är de på roadshow i Sverige och ska ragga sponsorer. Hittills har det gått segare än de hade hoppats på. Per-Erik Holmberg förklarar det med att de har haft begränsat med tid att ägna sig åt försäljning.

– Vi har åtta nationaliteter i laget. Bland annat tolv svenskar, finländare, islänningar och norrmän. Det innebär åtta olika visumregler i tre nationer. Det har varit mycket arbete runt omkring hockeyn som har tagit tid.

I dag är Akzo Nobel och Volvo två av de viktigaste sponsorerna. I vintras krisade ekonomin, men genom en nyemission kunde klubben leva vidare.

Annons

Klubben omsätter nu 6 miljoner kronor, men kan redan hockeymässigt börja mäta sig med de japanska klubbarna som dominerat den asiatiska ligan och vars omsättningar ligger på 30 miljoner.

Med tanke på den stora marknaden och ett gryende intresse för sporten tror Per-Erik Holmberg inte att det är omöjligt att på tio års sikt nå en omsättning som kan jämföras med NHL-klubbarna. Då talar vi om siffror runt 600 miljoner kronor.

– Men det är bara kalkyler. Det är vägen dit som är svår, poängterar han.

Annons

Det kinesiska äventyret började med att Per-Erik Holmberg och några andra hockeyintresserade affärsmän bollade med idén att köpa ett NHL-lag och göra det svenskt. Tanken var att använda laget för att marknadsföra svenska företag i Nordamerika. Enligt Per-Erik var det strejken i NHL som kom emellan. Istället blev det Asiatiska ligan med lag från Kina, Japan och Sydkorea. Med hjälp av internationella hockeyförbundet och samarbetspartners i Kina som ville lyfta kinesisk hockey kunde de sätta igång i september 2005.

För att kunna bygga ett bra lag med små resurser gällde det att erbjuda något mer än bara lön till spelarna. Därför har klubben inlett ett samarbete med ett kinesiskt universitet och planerar att utveckla en kombinerad idrotts- och businessutbildning efter svensk modell. Spelarna får även lära sig språket och kinesisk kultur.

– Det handlar om att hitta något att falla tillbaka på efter hockeyn, säger Erik Johansson som vid sidan av hockeyn nu utökar sin Bachelors-examen från University of Massachusetts. Parallellt håller han på att starta upp en verksamhet i Kina som ska sälja vattenbesparingsanordningar.

Annons

Spelarna förväntas vid sidan av hockeyn ställa upp som ambassadörer för sponsorerna.

– De här är ju hjältar i Beijing som kan staden och som de svenska företagen kan använda sig av för att göra aktiviteter åt sina kunder. De känner till alla bra restauranger och är igenkända av dörrvakterna.

Den första matchen som laget spelade lockade bara 300 åskådare, men det visade sig snart att de lagt matchen på en kinesisk helg. Genom lite marknadsföring via en kinesisk affärsman med intresse för hockey har de fått upp publiksiffrorna till 6.000.

Nyligen har klubben även tecknat avtal med Beijing-TV som når en publik på 4 miljoner. Genom ip-tv hoppas de även locka ett antal tittare hemma i Sverige.

Kvalitén på ishockeyn i den asiatiska ligan är något ojämn förklarar Per-Erik Holmberg, men de bättre lagen är på ungefär samma nivå som de svenska lagen i Allsvenskan.

– Det som vi måste arbeta mer med och där kineserna ligger efter är själva inramningen. Där är de långt efter. Nar vi frågade om de kunde släcka ned i arenan innan nedsläpp fick vi svaret att det skulle ta en halvtimme att tända belysningen igen.

Annons