Svanbergs hemliga pr-kampanj

Oljejätten BP, med dess ordförande Carl-Henric Svanberg, investerar en halv miljard kronor i hemlig tv-reklam, för att rädda ansiktet efter oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Realtid.se har filmen.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2010-05-19

Carl-Henric Svanberg, styrelseordförande i oljebolaget BP, kritiseras nu allt hårdare för sin passivitet i samband med oljekatastrofen i Mexikanska golfen.

”Han har 750.000 pund om året för att slåss för BP, men fortsätter att iaktta total radiotystnad”, skriver till exempel Julia Finch, krönikör i The Guardian.

Men enligt nättidningen The Daily Beast har BP sjösatt en gigantisk hemlig pr-kampanj.

I en färsk tv-reklam berättar en förförisk röst att ”stränderna är rena, fångsterna av skaldjur är färska och nationalparkerna är öppna”.

Officiell avsändare för den 30 sekunder långa reklamspoten är turistmyndigheterna i Florida, Alabama och Mississippi.

Men enligt The Daily Beast är det BP som betalat för att producera tv-reklamen samt närmare en halv miljard kronor för att köpa tid i de stora tv-nätverken.

Budskapet i reklamfilmen stämmer dessutom till punkt och pricka med BP:s officiella uttalanden.

”Allt vi kan se för närvarande tyder på att den sammanlagda miljöeffekten kommer att bli mycket, mycket blygsam”, sa till exempel Tony Hayward, vd på BP, igår till Sky News.

I måndags bekräftade så BP att bolaget skänkt 200 miljoner kronor till Floridas turistmyndighet, och 120 miljoner kronor vardera till Mississippis och Alabamas, för den pågående tv-kampanjen.

Men BP krävde samtidigt att deras namn skulle undanhållas tv-publiken, skriver The Daily Beast och citerar Jane Birdwell som ska ha producerat tv-reklamen.

”BP var mycket noga med att det inte var de som skulle stå som avsändare”, säger Jane Birdwell till tidningen.

Men BP:s pr-kampanj imponerar inte på alla.

”Om oljan hade kommit upp ur Londons kloaker eller nära direktörsvillorna så hade läckaget stoppats för flera veckor sedan”, säger miljöaktivisten Michael O'Donnovan till tidningen.

O'Donnovan har nu inlett en köpbojkott mot BP.

BP:s bombmatta av tv-reklam kompletteras med en lokal pr-kampanj i det drabbade området. De lokala bensinstationerna och deras samarbetspartners i golf-regionen spelar en nyckelroll, enligt tidningens källor.

Annonser, flygblad och kunddagar på bensinstationerna ska sprida en positiv bild som ”balanserar eller motarbetar alla negativa kommentarer”, säger källor inom oljeindustrin till The Daily Beast.

Argumentationen ska cirkla kring påståendet att ”BP gör allt vi kan för att stoppa oljeläckaget, minimera skadorna och hålla allmänheten informerad”, enligt internt informationsmaterial som tidningen tagit del av.

BP ställer också upp och tar hela kostnaden för all godkänd, lokal marknadsföring, jämfört med normala rutiner där oljebolaget bara täcker halva kostnaden.

BP:s svar

Realtid.se mejlade BP:s pressavdelning i London och bad om en kommentar till uppgifterna i artikeln.

Det här är BP:s svar:

Bernt, issuing press releases saying we are giving four states $70m between them to promote their tourism industries - at their request - is not what I'd call a secret or stealth.

There are no doubt many story angles to follow on this spill, but turning press releases into "stealth" does not not seem to be a productive one.

rgds

Robert Wine

BP

Press Officer

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in