Stormen har bedarrat – nu drar miljardbygget igång: ”Joint ventures här för att stanna”

Taggar i artikeln

Castellum
Halvorsäng logistikpark, Castellum, Göteborgs HamnHalvorsäng logistikpark, Castellum, Göteborgs Hamn
Publicerad
Uppdaterad

Det politiska blåsvädret kring den gigantiska logistikpark som ska byggas i Göteborg har nu bedarrat. Lösningen blir att kommunägda Göteborgs Hamn skapar ett samarbetsbolag med Castellum.

Anders Frick

Halvorsäng logistikpark är namnet på det som ska bli Skandinaviens ledande logistikpark. Redan i somras skrev Castellum och Göteborgs Hamn under en avsiktsförklaring och inom kort börjar själva bygget av den 270 000 kvadratmeter stora parken.

Men det var nära att det inte blev någonting alls. 2018 gav visserligen politikerna i Göteborg klartecken till Göteborgs Hamns storsatsning, men redan året efter initierade Alliansen och utmanarpartiet Demokraterna en utredning om att sälja satsningen – trots att hamnen då redan hade lagt ner uppskattningsvis en kvarts miljard kronor på förberedelser. Bakgrunden till utredningen om den eventuella försäljningen var en principiell diskussion kring uppdraget för Göteborgs Stadshus AB, som är koncernbolag och ägare till samtliga Göteborgs kommunala bolag.

En anledning till varför Halvorsäng logistikpark är viktig för Göteborgs Hamn är att den kommer att bidra med nödvändigt kassaflöde till en annan av hamnens miljardsatsningar under de kommande åren – nämligen fördjupningen av farleden.

Annons

För tre år sedan beräknades Halvorsäng logistikpark kosta omkring 1,8 miljarder kronor, och förra året var summan cirka 2 miljarder kronor. Mariette Hilmersson, vd Castellum Väst AB, vill inte avslöja vad den exakta budgeten för logistikparken är i dagsläget, men bekräftar att projektet rör sig framåt i enlighet med tidigare kommunicerade planer, också när det gäller den ekonomiska delen.

– Jag vill inte gå in på affärsupplägget mellan oss och Göteborgs Hamn och jag vill heller inte spekulera i anledningarna till de politiska utmaningarna, men däremot vill jag gärna lyfta fram de stora fördelarna med att vi genomför satsningen i form av ett joint venture, säger Mariette Hilmersson.

Enligt Mariette Hilmersson är det en styrka att Castellum och hamnen samarbetar, genom att de båda aktörerna kan bidra med olika infallsvinklar och erfarenheter.

Annons

– På så sätt kompletterar vi varandra mycket bra. Dessutom har vi likartad inställning när det gäller arbetet med hållbarhet, säger hon.

Samarbetet är visserligen ett av Castellums första joint ventures med ett kommunalt bolag som Göteborgs hamn – men redan nu finns fler, liknande, satsningar i pipeline.

– Castellum Väst är faktiskt just nu i skarp dialog om ytterligare ett joint venture med en annan part, och jag tror att den här formen av joint ventures med ett mer långsiktigt syfte är här för att stanna, säger Mariette Hilmersson.

Annons

Från Halvorsäng logistikpark är det nära till flera av regionens fordonstillverkare. I direkt anslutning till logistikparken byggs också Nordens första ladd- och vätgasstation för tung trafik. När hela området står klart 2026 ska den sammanlagda lokalytan att uppgå till 145 000 kvadratmeter och cirka 700 personer beräknas ha sin arbetsplats här.

Annons