Finans Nyhet

Stora advokatbyråer måste byta fokus

Publicerad
Uppdaterad

När advokatbranschen utsätts för prispress är det främst uppstickarna som tillmötesgår klienternas hårdare krav. Det säger KM- veteranerna Helena Hallgarn och Ann Björk som slutat på Vinge för att driva eget konsultbolag. Realtid.se träffade dem första dagen på sitt nya kontor.

Helene Rothstein

Helena Hallgarn och Ann Björk har lämnat advokatfirman Vinge bakom sig och sitter med varsin laptop på Strand Hotels kaféavdelning med utsikt över Nybrokajen i centrala Stockholm.

Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik.

Detta är ett av deras virtuella kontor i den gemensamma firman Virtual Intelligence där de ska arbeta som konsulter åt advokatbyråer som vill utveckla och effektivisera sin verksamhet.

Annons

Det inte att ta miste på den entusiasm som de utstrålar i varsin soffa.

– Det känns häftigt, säger Helena Hallgarn.

Ann Björk nickar:

Annons

– Helt otroligt. Men det var känslosamt att säga upp sig.

Hon har arbetat på Vinges KM-avdelning i sju år, Helena Hallgarn i åtta år. När de började hade firman ingen sådan funktion. Men nu ligger Vinges KM-avdelning i framkant, menar de.

– Jag har varit verksam inom advokatbranschen i 16 år, om jag skulle göra något nytt var det dags att göra det nu, säger Hallgarn som, innan Vinge, var KM på Gernandt & Danielsson och Mannheimer Swartling.

Annons

Vitsen med en KM-avdelning är att effektivisera och höja kunskapsnivån inom en organisation genom att samla och tillvarata den interna kompetensen som finns i en databank som kommer alla tillgodo. På en byrå ska det gå lätt att ta fram juridiska dokument, och saker som allmän information om en klient och dess närvarande samt framtida behov. Tanken är att frigöra administrativ tid som jurister istället kan lägga på juridiken, att tid i ett ärende därtill minskar ska gynna de allt mer kräsna klienterna.

– Kunskap är ju det viktigaste kapital en advokatbyrå har, säger Björk.

– Men byråer har varit så fixerade vid timtaxa att de inte behövt bli mer effektiva, tillägger Hallgarn.

Det är slut med det nu. I finanskrisens spår utmanas timdebitering och nya affärsmodeller, som fast taxa, kommer upp till ytan. Det ställer högre krav på effektivitet. De som har svårast för att ställa om sig till nya krav är storbyråerna, enligt entreprenörerna i soffan.

– De stora kör lätt på i samma spår och har inte haft samma krav på att förändra sig medan uppstickarna är hungrigare och sugna på nya managementmodeller, säger Hallgarn.

Men Michael Wigge brukar ju säga att en bra affärsjurist…

– … tänker längre än juridiken, inflikar Ann Björk.

Precis. Är det inte så?

– De stora byråerna börjat prata om hur man ska leda en advokatbyrå på ett mer affärsmässigt sätt, där man ser till hela byråns kompetens, svarar Björk.

På den svenska marknaden uppger de att bolaget inte har någon konkurrent. Visst finns det it-konsulter men saknar insikten om advokatbyråers funktion och interna behov.

Vilken status har en KM-jurist på en svensk byrå?

– Det varierar från byrå till byrå, säger Ann Björk.

– Om kompetensen inte används finns risken att man används som en allt-i-allo, till alla typer av ärenden som inte är debiteringsbara. Samtidigt blev jag väldigt imponerad av Setterwalls när de utsåg KM-juristen Joakim (Edoff) till chef för byrån. Det visar vilken framåtanda byrån har i managementfrågor.

Förutom att sälja in tjänster och produkter, exempelvis standardlösningar till mindre advokatbyråer vill Hallgarn och Björk också sprida kunskap om KM-funktionen genom att hålla workshops och föreläsningar.

Juristentreprenörerna ska senare under dagen träffa potentiella samarbetspartners inom it-sektorn för samarbete vid större uppdrag. Hallgarn betonar att potentiella kunder inte bara återfinns inom byråvärlden.

– Varken bolagsjurister eller domstolsvärlden satsar på it-lösningar som samlar intern kompetens. Vi vill arbeta brett och snappar hela tiden upp idéer från USA och England, säger hon.

Förebilden finns knappast på brittiska byråer där KM-funktionen främst handlar om dokumenthantering och mindre om att samla och sprida intern kunskap. Den största inspirationskällan är utan tvekan Richard Susskind som för två år sedan kom ut med boken The End of Lawyers?

Susskind talar om Legal Knowledge Engineers och uppmanar advokatbranschen att ifrågasätta vilka delar av deras nuvarande arbete som kan göras billigare, mer effektivt eller med högre kvalitet genom nya arbetsmetoder. Huvudtesen är att marknaden inte kommer att tolerera dyra advokater för uppgifter som kan utföras med stöd av modern teknik.

Annons