Finans Nyhet

Startup står redo för lansering

Taggar i artikeln

Tech
Publicerad

Ett "Airbnb för förvaringsbranschen" planerar lansera sin tjänst inom två månader efter att ha startat försäkringssamarbete.

Realtid.se

Förra året lämnade investmentbankiren Henri Falk ABG Sundal Collier för att satsa på tech-startupen Spacepal, en onlinebaserad marknadsplats han startade med en vän och beskrev som ett Airbnb för förvaringsutrymme.

Spacepal har nu fått försäkringsjätten AIG som samarbetspartner för sin tjänst och hoppas vara redo för lansering i mars eller april, uppger Falk till Realtid.se.

– Försäkringen kompletterar vår tjänst på ett utmärkt sätt och gör den mycket konsumentvänlig. Vi var i kontakt med flera försäkringsbolag men vi fastnade för AIG:s försäkringslösning, säger han.

Annons

Några detaljer med försäkringen återstår innan bolaget är redo att sjösätta sin lösning med så kallad delningsekonomi och marknadsplatser, där både privatpersoner och företag med ledigt förvaringsutrymme kan annonsera gratis så att andra i behov av extra utrymme ska kunna hyra in sig.

– Det som ska bli klart är alla informations- och betalningsflöden och sedan ska vi hinna testa.

AIG nämner själva att den här typen av tjänst i princip är orörd mark för dem. Just den aspekten gjorde att flera andra försäkringsbolag inte vågade sig in just nu, menar Falk.

Annons

– Det här är en ny typ av tjänst som kräver att man tar fram en skräddarsydd försäkringslösning och andra vågade kanske helt enkelt inte satsa. AIG ser liksom vi en stor potential i delningsekonomin och tror att den kan bli allt viktigare för försäkringsbranschen framöver.

Den försäkring AIG erbjuder via Spacepal täcks av serviceavgiften som användarna betalar förvaringstjänsten, men fordon omfattas inte av den.

– Det är väldigt positivt för oss att få med oss en aktör som AIG. Man har ett visst skydd även genom sin hemförsäkring, men med den här anpassade lösningen får man en mycket större trygghet som användare och man slipper dessutom eventuell självrisk. AIG sitter på mycket kunskap och erfarenhet, och samarbetet ger tjänsten mer legitimitet, säger Falk.

Annons

Sedan förra året har Spacepal ägnat sig åt att utveckla tjänsten och den tekniska plattformen. Marknadsföringsaspekten har fått stå åt sidan lite tills sajten är klar men planen är att accelerera marknadsföringsarbetet framöver och jobba framför allt med utbudet av annonser.

Mycket av det ska ske online som bolaget i viss mån redan börjat med via sökmotoroptimering, sociala medier och Adwords bland annat. Vilka framtida marknadsföringsinstanser blir beror mycket på finansieringen, menar Falk.

Spacepal är än så länge självfinansierat men målet är att ta in lite externt kapital framöver.

– Vi har valt att avvakta med extern finansiering tills vi har tjänsten helt klar och hunnit känna lite på marknaden. Men därefter är det inte omöjligt att vi tar in en peng om förutsättningarna finns. Vi har diskussioner med några aktörer som vi håller uppdaterade kring utvecklingen, säger han.

Annons