Finans Nyhet

Starbucks varumärkskapat

Publicerad

<pufftextlänk>Kafékedjan Starbucks har fått sitt varumärke kapat i Ryssland av affärsmannen Sergei Zuykov.</pufftextlänk> Han erbjuder nu Starbucks att köpa rättigheterna för drygt 4,8 miljoner kronor. Starbucks har svarat med att stämma honom och processen pågår är i full gång.

Starbucks, som är världskänt för sitt kaffe, har länge hindrats från att etablera sig på den ryska marknaden på grund av att Sergei Zuykov har registrerat varumärket på honom själv. Enligt honom har han följt ryska lagar. Sergei Zuykov framför även att det var amerikanarna själva som uppfann upphävanderätten för ett varumärke som inte effektivt användes under en viss tid i ett specifikt område.

– Starbucks registrerade varumärket i Ryssland när företaget inte var intresserad av att etablera sig i landet och därmed annullerades varumärket, säger Sergei Zuykov enligt The Moskow News.

Han förnekar anklagelserna att han tjänar på att använda Starbucks välkända varumärke på hans egna kaffe.

Annons

– För tre år sedan var det inga som kände till Starbucks, förutom de som reste utomlands. Vi har inte kopierat dem, utan endast använt deras varumärke helt enligt de lagar som finns. Amerikanarna kan ha sitt egna Starbucks och vi vårt, anser Sergei Zuykov.

Sergei Zuykov erbjuder Starbucks att köpa rättigheterna för varumärket i Ryssland för 600.000 dollar, motsvarande 4,6 miljoner kronor. Starbucks har svarat honom med att stämma honom.

Även ryska kommissionen för företagsetik tillrättavisar honom. Sergei Zuykov har svarat dem med att de bör skydda ryska intressen istället för amerikanska affärsmän.

Annons

Det är inte första gången som Sergei Zuykov registrerar ett varumärke på sig själv. Han här länge specialiserat sig på varumärkeskapning, det vill säga att registrera kända internationella varumärken i Ryssland och sedan försöka sälja rättigheterna så dyrt som möjligt till de företag som berörs.

Det sägs att han i dag äger omkring 300 varumärken, som ligger till salu på en webbsida. Tidigare ägde han ännu fler. Hans verksamhet sägs ha avtagit och endast mellan två och fyra varumärken per år blir sålda.

– Alla varumärken som varit intressanta har redan blivit sålda, menar Sergei Zuykov.

Annons

Han är nu beredd att gå ned i pris för de återstående varumärkena och sälja dem för tusen dollar styck, bara för att bli av med dem.

– Detta är inte längre någon intressant business, säger Sergei Zuykov.

I dag engagerar han sig i att hjälpa ryska affärsmän att registrera deras egna varumärken och erbjuder dem rådgivning.

Annons