Finans Nyhet

SPP prisas för digital pensionsplan

Taggar i artikeln

SPP
Publicerad

Försäkringsbolaget SPP:s heldigitala tjänstepensionsplan har utsetts till Årets digitala projekt vid IDG:s CIO Awards.

Camilla Jonsson

– En viktig framgångsfaktor för vår digitala pensionsplan var att involvera kunderna i ett tidigt stadium. Allt handlar i slutändan om att enkelt och smidigt kunna möta våra kunders behov, så självklart har kundernas input varit avgörande för att lyckas, säger Kristin Lindmark, CIO på SPP i en skriftlig kommentar.

Processen för att ta fram SPPs digitala pensionsplan har också gett ringar på vattnet både externt och internt. 

– Vad som började som ett IT-projekt utvecklades snabbt till en katalysator för förändring av hela SPP:s verksamhet. Vi har hela tiden trott på vår idé om att byta hela den operationella plattformen och har nu börjat få kvitton på vår snabbrörlighet – det känns enormt kraftfullt, säger Kristin Lindmark.

Annons

Motiveringen från CIO:s jury löd:
”En klassisk win-win där förbättring och förenkling för alla inblandade parter sparar både tid och pengar. Projektet är en del i en omfattande digitaliseringsresa där ny teknik och nya arbetssätt skapar stort värde och föder innovationskraft och nya samarbeten. Att vara först i Sverige med att lansera en produkt som denna ger både ett försprång på marknaden och utmärkelsen Årets digitala projekt 2019.”

CIO Awards arrangeras sedan 15 år tillbaka av IDG:s CIO Sweden i samarbete med Accenture. Varje år utses vinnare inom fyra kategorier: Årets CIO, Årets digitala projekt, Årets hållbara projekt och Årets digitala inspiratör.

Årets CIO
Försäkringskassans Stefan Olowsson.

Annons

Årets hållbara projekt
Smarta Kartan

Årets digitala inspiratör
Karma

Årets jury bestod av:
Camilla Lejon Alvfeldt, CIO Community Manager, IDG
Jens Lidholm, Accenture
Mattias Forsberg, CIO, SAS
Johanna Kjellberg, Interims-CIO, Göteborgs stad
Charlotte Svensson, Head of strategic transformation, Swedbank
Johan Magnusson, forskare, Swedish Center for Digital Innovation
Magnus Mähring, associate professor, Handelshögskolan i Stockholm

Annons

Annons