- Publicerad
Ted Forstmann, ordförande och vd för sport- och nöjeskomglomeratet IMG Worldwide, har fått hjärncancer.
Realtid.se
Ted Forstmann och hans bolag Forstmann Little & Co legendariska under 1980- och 1990-talet. Företaget ledde övertaganden av Dr Pepper och Gulfstream Aeorspace, vilket Ted Forstmann sedermera sålde med flera hundra miljoner dollar i vinst.
Han köpte sedan International Management Group, IMG, för 750 miljoner dollar 2004. Detta efter att företagets grundare Mark McCormack dött. Visserligen har IMG varit en mångfasetterad koncern vad gäller just marknadsföring av sport och business kring detta, men under senaste sex åren har Ted Forstmann bytt fokus från att enbart fokusera på att representera atleter till även att ge sig in större marknadsföringsevent, enligt Wall Street Journal.
Så medan IMG fortfarande representerar golfstjärnor som Tiger Woods och tennismästarna Rafael Nadal och Roger Federer har bolaget även spelat en avgörande roll i att sjösätta indiska Premier League inom cricket samt blivit framgångsrika inom mode.
– Deras generella koncept har inte förändrats, men marknadens dynamik har gjort det, säger David Carter, som är lärare inom sportaffärsområdet vid University of South Californa.
Den förändrade inriktningen har även gjort att IMG även ingått marknadsföringsrättigheter inom friidrott och överenskommelser med sportförbund på andra sidan Atlanten samt mediebolag i Indien, Brasilien och Kina..
Ted Forstmann har fört en hård kamp mot sin svåra sjukdom under de senaste veckorna och genomgått både operationer och kontinuerlig medicinering.
Men trots sin svåra sjukdom har han inte kunna hålla sig ifrån att komma till kontoret regelbundet, enligt Wall Street Journnl.