Finans Nyhet

SL dumsparade bort brandskyddet

Publicerad

Brandsläcksystem för tunnlar och tåg finns och har installerats i bland annat Madrids tunnelbana. Men SL – Storstockholms Lokaltrafik – har inte varit intresserade. I går skadades tolv personer när en tunnelbanevagn började brinna i Stockholm. En investering på en halv miljon hade sannolikt förhindrat gårdagens tunnelbaneolycka.

– De vet att vi finns men har inte visat något intresse, säger Didrik Tollander, vd för finska Marioff Skandinavien, till Realtid.se.

Marioff är – enligt dem själva – en av världens främsta tillverkare av brandbekämpningssystem. System som används i både Madrids tunnelbana, i skidtåg i Österrike och i Australien. Totalt 250 tunnelbanevagnar i Madrid skyddas av Marioffs brandsläckssystem och fler kommer det att bli. Marioff har fått en beställning på ytterligare 650 nya vagnar.

– Vi började installera brandskyddssystem i Madrids tunnelbanestationer redan 1998, berättar Didrik Tollander.

Annons

140 stationer var det allt som allt. Därefter fick terrorhoten Madrid Metro att fundera på ytterligare brandskydd, just med tanke på bränder i tågvagnar.

– Vi gjorde brandtester tillsammans där vi visade hur släckningen fungerade, säger Didrik Tollander.

Och därefter bestämde sig alltså Madrid Metro för att satsa på brandskydd även i vagnarna. Detta totala brandskydd har kostat Madrid Metro omkring 30 miljoner euro, ungefär 276 miljoner kronor.

Annons

– Det är en stor investering och jag förstår att det tar tid. Men det är synd att det krävs en olycka för att det ska kunna komma upp på dagordningen, säger Didrik Tollander.

Att brandskydda ett tunnelbanetåg i Stockholm skulle enligt Marioff kosta omkring 60.000 euro, 552.000 kronor. Det priset har dock SL inte fått ta ställning till. För SL har inte frågat vad det kostar.

– Generellt pågår diskussioner lite varstans. Men SL har vi själva försökt kontakta utan att lyckas får något riktigt intresse tillbaka.

Annons

Förutom Madrid Metro är även andra europeiska och framför allt vissa nordiska tunnelbane- och tågoperatörer intresserade av Marioffs brandbekämpningssystem.

Brand i tågvagnar

Tågvagnar innehåller själva väldigt lite brännbart. Men skulle en lättantändlig vätska hällas ut och börja brinna stiger temperaturen fort. Enda sättet för människor att klara sig är att få ut människorna ur vagnarna eller att få värmen att sjunka. Marioffs system kyler ned med hjälp av ett vattendimmasystem.

Annons