- Publicerad
Victoria Silvstedt ska debutera som gyttje-brottare i brittisk tv. Men det behöver inte bli ett lågvattenmärke i en karriär som redan kantats av skandaler. Tvärtom kan det stärka hennes varumärke.
Victoria Silvstedt laddar inför sin brottningsdebut i brittisk tv. Den före detta Playboymodellen kommer att möta Kate Lawler, 24, Leilani Dowding, 24, och Michelle Heaton, 25, i matcher som kommer att sändas av ITV1. Det skriver Scotsman.com.
Har Victoria Silvstedt gått för långt nu?
– Jag har svårt för att säga vad hennes varumärke är värt i dag, men vid marknadsföring av relevanta produkter, som underkläder till exempel, finns det ett värde i att äga hennes namn. Hennes person har alltid varit associerad till sex och det är ju vad den här typen av brottning handlar om. Jag tror inte att det skadar hennes varumärke, säger Jacob Fant, varumärkesstrateg på Rewir.
Victoria Silvstedt inledde sin karriär med att som 18-åring komma tvåa i Fröken Sverige-tävlingen. Fyra år senare utsågs hon till ”Playmate of the year” i amerikanska tidningen Playboy. Hon har också släppt ett album, jobbat i italiensk tv och medverkat i en rad filmer och tv-serier, däribland Melrose Place. Men varken som sångerska eller filmstjärna har hon lyckats slå igenom.
Det är framför allt skandalerna som gjort henne känd. Enligt en artikel i Aftonbladet publicerad i augusti förra året ska en man ha utfört oralsex på henne i Saint Tropez inför ögonen på en grupp turister. Hon ska också också ha visat upp sig utan trosor på en direktsänd tv-gala i London 2003 och blottat ena bröstet under en stor fotbollsgala 2004.
Men kändisar som upprätthåller sitt kändisskap med hjälp av skandaler har ett problem.
– Personer som varken uttalar sig om något eller har en framgångsrik karriär måste hålla intresset vid liv på annat sätt. Gör man det genom skandaler är problemet att de måste bli ”bättre och bättre”, det vill säga värre och värre. Det duger inte att göra samma sak en gång till vilket leder till en ond spiral, säger Jacob Fant.
Finns det inte gränser för vad en ”kändis” av Victoria Silvstedts kaliber kan göra utan att det skadar hennes varumärke?
– Gränserna flyttas fram hela tiden och trösklar passeras, inte minst tack vare dokusåpor som Big Brother. Att ha sex offentligt verkat till exempel inte vara några problem, men visst finns gränser. Ett exempel är ”Robinson”-stjärnan Robban Andersson som avvärjde ett fejkat våldtäktsförsök, säger Jacob Fant.
Carl Fredrik Sammeli, på PR-byrån Prime PR, är inte övertygad om att Victoria Silvstedts
brottningsdebut i brittisk tv kommer att stärka hennes varumärke.
– Silvstedt har varit modell för Playboy, och det kan ju betraktas som lite glamouröst med Hugh Hefner och The Playboy Mansion. Brottning är helt klart sunkigare och risken finns att potentiella samarbetspartners drar sig ur om de inte vill bli förknippade med sådana aktiviteter.
Dessutom menar Sammeli att kändisarnas beslut inte alltid syftar till att vårda varumärket.
– Hon kan göra det av rent ekonomiska skäl. Kändisar, speciellt svenska kändisar, tjänar betydligt mindre än vi tror. Det är därför de säljer sina bröllop till media och ställer upp som middagssällskap mot betalning. Det är lättare att dra in en miljon på sådana aktiviteter än att släppa en skiva, samtidigt som det drar ner deras varumärke.
Sven-Göran Eriksson, fotbollstränare för engelska landslaget, har gjort ett sådant misstag, anser Carl Fredrik Sammeli.
– När Svennis ställde upp och gjorde reklam för en skivsamling med klassisk musik gick han för långt. Det var för billigt. Jag tycker att han, om någon, inte skulle behöva göra sådant för pengarna.
Men största hotet mot Victoria Silvstedts
karriär och varumärke är inte
skandaler eller fel beslut vid val av engagemang.
– Det kommer alltid en tidpunkt så intresset svalnar för personer som positionerar sig som hon gör. Enda möjligheten då är att ”byta karriär”, som Ciccolina, porrdrottningen som blev politiker. Förut hade ett sådant karriärbyte varit otänkbart, men i dag är porr och sexualitet så legitimerat att det är fullt möjligt, säger Jacob Fant, varumärkesstrateg på Rewir
Finns det inte en risk att det kommer en motreaktion då människor plötsligt tröttnar på sexrelaterade skandaler?
– De som tror det bedrar sig. Intresset bottnar nämligen i ett grundläggande sexuellt behov. Det är bara objekten som kommer att bytas ut, och möjligheten att tjäna pengar på så kallade associationsbärarare av sex kommer snarare att eskalera, säger Jacob Fant.
Så det återstår att se vilka som reser sig ur gyttjan.