Finans Nyhet

Serieentreprenören ska bygga ännu en miljardkoncern – på 24 månader

Taggar i artikeln

Saeid Esmaeilzadeh
Grundarteamet i Eitri med serieentreprenören Saeid EsmaeilzadehGrundarteamet i Eitri med serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh
Grundarteamet i Eitri, Emre Kaplaner, Investeringsanalytiker, serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh, Eelis Pankolainen, Investeringsanalytiker, Aram Jimal, Investeringsanalytiker, Amanda Teir, Digital Strateg. Foto: Eitri Group
Publicerad
Uppdaterad

”Jag vill avmystifiera bolagsbyggandet,” säger stjärnentreprenören Saeid Esmaeilzadeh till Realtid om den nya bolagskoncernen. 

Marlene Sellebraten

Efter Serendipity, Hidden Dreams, Spartacus Capital och Mirovia – för att bara nämna några av de bolag han varit med och byggt –  är det nu dags för nybyggaren Saeid Esmaeilzadeh att koka ihop ännu en bolagskoncern. Eitri Group är namnet på det företag som han, med hjälp av fyra skarpa studenter, ska få att växa till 1 miljard kronor i värde under de kommande 24 månaderna. Nischade, lönsamma små- till medelstora produktbolag i hela Sverige ska digitaliseras och tas till nästa nivå.

–  Vi har precis startat Eitri så vi får se vart det landar. Jag vill avmystifiera bolagsbyggande; jag tror att det egentligen handlar mycket om kunskap, kunskap som man delvis kan ta del av i teoretisk form, men ännu mer något som man lär sig genom övning. Har man kunskap om hur man bygger bolag kan man göra det om och om igen, säger Saeid Esmaeilzadeh till Realtid. 

Serieentreprenören Saeid EsmaeilzadehSerieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh

Annons

Finns det kanske en plan på att komma fram till den perfekta bolagsbyggandeekvationen med hjälp av teknik som Artificial Intelligence och Machine Learning, baserat på alla dina olika erfarenheter av att bygga bolag?
–  För att bli en bra kemist måste man experimentera och det är lite samma sak med bolagsbyggande, det är mycket som är empiriskt, säger Saeid Esmaeilzadeh, som är kemist i grunden. Men vi jobbar mycket med processerna och försöker hitta de viktiga parametrarna för framgång, hitta något slags mönsterigenkänning. Bolagsbyggandet kan inte automatiseras helt men med de digitala verktyg som finns idag är det en helt annan grej att bygga bolag jämfört med tidigare.

”Och att inte ha erfarenhet är faktiskt en förmåga som är väldigt positiv.”

Som lite paradoxalt ter det sig då att entreprenören valt att starta en helt ny koncern med studenter som, av förklarliga skäl, inte ännu skaffat sig en lång erfarenhet av att bygga bolag. 

Annons

– Har man en inre kraft och en bra processor så kan man identifiera andra som har det. Jag har tagit in fyra riktigt skarpa studenter som pluggar samtidigt som de jobbar: två killar från Handelshögskolan i Stockholm, en kille från Uppsala Universitet och en tjej från Linköping Universitet, som alla pluggar ekonomi eller industriell ekonomi. Många företag tar in trainees som får sitta med sina excelsnurror. Med mig får de istället göra allt möjligt. Och att inte ha erfarenhet är faktiskt en förmåga som är väldigt positiv, säger han, och fortsätter:

– Tillsammans har vi tagit fram dagens strategi och kommit fram till att vi ska utveckla bolag som ursprungligen är väldigt traditionella svenska bolag, oftast familjeägda och entreprenörsdrivna bolag, och kombinera deras traditionella fysiska verksamhet med det digitala. Det finns ute i landet många sådana bolag; de är lönsamma men har inte riktigt haft kunskapen för att ta sig ut i den digitala världen, säger han.

Eitri letar alltså efter att förvärva och förädla bolag med en bevisad hållbar affärsmodell, en stabil historisk lönsamhet och en stark position i en nischmarknad. 

Annons

Vilka typer av företag är ni ute efter, lite mer exakt? Hur många har ni identifierat som passar in i den framtida koncernen?
– Vi tittar både på B2B- och B2C-produkter, bolag som har byggt något värdefullt, lönsamt och nischat över generationer, exempelvis något hantverk av hög kvalitet utan patent. För B2C-produkter kommer e-handeln vara än mer kritiskt för dem, säger Saeid Esmaeilzadeh.

Han fortsätter:

– Det handlar för oss om att samla de där produktbolagen under samma paraply och jobba med en gemensam digitaliseringsstrategi. Det finns fördelar med att ingå i något större samtidigt som vi vill att bolagen ska hålla kvar den lokala kulturen, den företagskultur de har byggt. 

Hur stor blir investeringen i de identifierade företagen? Hur ska ni approacha dem?
– Det är vi som kommer att approacha dem. Vi kommer att köpa upp hela bolag som sedan kommer att ingå i en koncern med entreprenörerna som delägare. Vi tillför mer kunskap men de äger en andel i koncernen. I andra fall blir det ett generationsskifte.

Hur långt har ni kommit? När räknar du med att ni genomför det första förvärvet?
– Vi har scannat marknaden och identifierat intressanta produktbolag som omsätter mellan 30 till 100 miljoner kronor, med god lönsamhet. Vi håller nu på att rekrytera ytterligare personer för att börja kontakta bolagen. Inom 24 månader siktar vi på att bygga en företagsgrupp som omsätter 1 miljard kronor med en vinst på 100 miljoner kronor.

”Inom 24 månader siktar vi på att bygga en företagsgrupp som omsätter 1 miljard kronor med en vinst på 100 miljoner kronor.”

För att krydda utmaningen lite till så har Saeid Esmaeilzadeh valt att, åtminstone till en början, inte investera eget kapital.

– Det kommer att kräva finansiering med cirka 100 miljoner kronor initialt. Jag vill se om det går att finansiera detta utan att stoppa in egna pengar, säger han.

Annons