Kamjar Hajabdolahi, vd för BLQ. Foto: BLQ
Kamjar Hajabdolahi, vd för BLQ. Foto: BLQ
Fonder

Serendipityveteran stänger ny fond

BLQ stänger 200-miljonersfond och satsar framöver även på utomnordiska investeringar.

Uppdaterad 2020-12-01
Publicerad 2020-11-30

SEB, Lena Apler, Lars Backsell och Noel Abdayem är några av aktörerna som backar riskkapitalfondbolaget BLQ, som nu stänger sin första fond på 200 miljoner kronor. Pengarna ska satsas i digitala bolag som har affärskritiska produkter och återkommande intäkter. Det säger BLQ:s vd Kamjar Hajabdolahi, som tidigare var vd på Serendipity, till Realtid.

– På BLQ letar vi efter bolag som utmanar analoga branschers vanliga standarder. Det handlar till exempel om startups eller scaleups som löser branschproblem genom en digital produkt, säger Kamjar Hajabdolahi.

I praktiken handlar det inte bara om företag som erbjuder mjukvara som en tjänst, utan även bolag med en unik affärsmodell.

– Vår första closing var på 100 miljoner kronor och detta är final closing med totalt 200 miljoner kronor. Investeringsmässigt tror vi att vi hinner göra ett par investeringar inom kort, säger han.

Kamjar Hajabdolahi grundade BLQ 2019 och tog då in två partners: Bodil Sidén, som är Ubers före detta kommunikationschef i Norden, och Erik Halvord, som likt Kamjar Hajabdolahi har en bakgrund på Serendipity.

– Den främsta erfarenheten som jag har med mig från Serendipity till BLQ är förmågan att arbeta systematiskt med att bygga bolag. För att kunna göra det så behöver man utarbetade modeller och en god metodik, säger Kamjar Hajabdolahi.

På BLQ heter kallas modellen för ”black box” och innehåller de fyra delarna storytelling, teamet, hur man skalar upp bolaget samt hur ”sticky” produkten är

– Vi arbetar väldigt strukturerat med dessa fyra delar. Bolagen som vi investerar i är väldigt duktiga på teknik och sin produkt, medan vi kommer in och långsiktigt utmanar dem samtidigt som vi är en brygga till framtida investerare, säger Kamjar Hajabdolahi.

Hittills har BLQ gjort tre investeringar; kompetenshjälparen Cinode, fraktförenklaren Ingrid och streamingplattformen Quickchannel. Framtiden för BLQ finns dock inte bara inom Sveriges gränser.

– Vi håller just nu på att kartlägga vilka länder och regioner som har liknande mönster som Sverige, med avseende på tekniktyngd och tillgång till riskkapital. Inom ett år kommer vi att agera även utanför Nordens gränser, säger Kamjar Hajabdolahi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Platsannonser