Finans Nyhet

SEB siktar på rappare makrokommentarer

Taggar i artikeln

Makro SEB
”Vi strävar efter lite fler rappa korta kommentarer på både makro och andra marknadsskeenden”, säger Carl Hammer på SEB Research. Foto (montage): SEB.”Vi strävar efter lite fler rappa korta kommentarer på både makro och andra marknadsskeenden”, säger Carl Hammer på SEB Research. Foto (montage): SEB.
”Vi strävar efter lite fler rappa korta kommentarer på både makro och andra marknadsskeenden”, säger Carl Hammer på SEB Research. Foto (montage): SEB.
Publicerad

SEB:s analysavdelning SEB Research drar kraftigt ned på antalet rapporter man skickar ut till olika prenumeranter och byter samtidigt plattform.

Under måndagen har SEB Research bytt till ett nytt publiceringssystem för ”Macro & FICC Research”, det vill säga analys- och omvärldsbevakning kring makro, räntor och råvaror. Syftet är att göra det lättare att få rätt information.

– Vi har bytt både hemsida för research och hur vi distribuerar rapporter. Tidigare fanns uppåt 70 olika rapporttyper med olika prenumeranter. Exempelvis utländska kunder intresserade av våra riksbanksvyer kunde prenumerera på ”central banks insights”. Men då fick de även alla andra centralbankskommentarer. De utskicken slopar vi och skriver istället på ämnen, säger Carl Hammer, chef för SEB Macro & FICC Research.

I det nya systemet taggas det SEB Research skriver för sina kunder efter ämnen, exempelvis valuta. De som sagt sig vilja ha valutaresearch på kronan får just de utskicken.

Annons

– Det här gör det snabbare att få ut korta kommentarer.

Hur ofta gör ni utskick?
– Kanske 4-5, upp till tio enskilda utskick per dag. Vi strävar efter lite fler rappa korta kommentarer på både makro och andra marknadsskeenden.

Med den nya plattformen skippar SEB Research rapporter i PDF:er, eftersom man tror att de flesta vill läsa rapporten direkt på skärmen, i datorn eller mobilen. 

Annons

– Färre idag vill skriva ut rapporter. Att ta bort PDF:erna är även ett hållbarhetsargument. Samtidigt vill vi öka läsbarheten på skärm.

Hur många läser utskicken?
– Det varierar. Mellan 10 000 och 20 000 läser Morning Alert varje morgon. Brevet har färre prenumeranter, men vi vet att den skickas vidare. Även Ögat läses av många.

De fem öppna nyhetsbreven, som vem som helst kan teckna upp sig på, kommer att finnas kvar – Morning Alert, Nordic Alert, Ögat, Week Ahead och Nordic Outlook.

Annons

– Vi har en öppen plattform idag till skillnad från aktie- och kreditanalysen.

Den förra plattformen har funnits med ”sedan slutet av 90-talet”. Den nya är egenutvecklad och används sedan tidigare av aktie- och kreditanalysen.

Annons