Se upp Spotify – Napster är tillbaka

Musiktjänsten Napster är tillbaka som betaltjänst – med farligt billiga priser för den svenska konkurrenten Spotify.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2009-05-19

För sex månader sedan köpte elektronikjätten Best Buy den blödande musiktjänsten Napster.

För endast 5 dollar, motsvarande 39 kronor, i månaden får medlemmarna obegränsad tillgång till strömmad musik. Napsters bibliotek innehåller 7 miljoner låtar från både stora och oberoende labels, enligt ett pressmeddelande.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och telekom som skickas ut varje tisdag.

Utöver en obegränsad strömning får användarna även ladda hem fem låtar varje månad för att bränna, spela eller överföra hur många gånger som helst.

Med detta får användarna även tillgång till 60 radiokanaler utan reklam och mer än 1400 programmerade spellistor.

Med det här nya erbjudandet får den svenska succéversionen, Spotify, en ny konkurrent på marknaden.

Användare av Spotifys musiktjänst kan välja mellan gratisversionen, då det kommer reklam emellanåt, eller att betala 99 kronor i månaden för att få tillgång till den strömmade musiken utan någon reklam. En summa som är aningen högre än Napsters.

Detta är inte första gången Napster försöker att återfödas på marknaden och konkurrera med andra aktörer.

Napster har tidigare jämfört sig med Microsofts prenumerationstjänst Zune Pass som kostar 15 dollar i månaden. Napster lanserade då själva en tjänst för 13 dollar i månaden, där varje download kostade mellan 69 cent till 1,29 dollar. Samma summa som Apples Itunes säljer sina downloads för.

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
118 miljoner fördelades i branschen. Läs kommentarerna från de som fick mest.

Logga in