Lastbilsindustrin går en svår balansgång för att nå nollutsläpp. Flera av världens ledande lastbilstillverkare, däribland Volvo, omarbetar nu förbränningsmotorer så att de kan köras på vätgas med låga utsläpp i stället för diesel, rapporterar Reuters.
Lastbilsjättar satsar på ny teknik i grön kamp
Mest läst i kategorin
Vätgasförbränningsmotorer ”kommer inte att vara majoriteten” av Volvos försäljning ”men det kommer att bli en rejäl volym”, säger Volvos teknikchef Lars Stenqvist till nyhetsbyrån.
Fordon som går på el har varit omskrivna de senaste åren men elektriska batterier är för tunga för längre transporter och tar dessutom lång tid att ladda.
Att använda vätebränsleceller för att generera elektricitet minskar vikten och utökar utbudet av lastbilar, men att byta till denna teknik är dyrt eftersom företag behöver designa nya lastbilssystem, skriver Reuters.
Kan använda befintliga tillverkningslinjer
Branschen har därmed flyttat sitt omedelbara fokus på att utveckla vätgasförbränningsmotorer som en snabbare, billigare lösning som kan förlita sig på befintliga tillverkningslinjer.
Fordonstillverkning, både av lätta och tunga fordon har länge varit en viktig ekonomisk motor för länder som Tyskland och oron har ökat kring över vad som kommer att hända med tusentals jobb inom motortillverkning i takt med att lastbilstillverkare går över till alternativ för batterier och bränsleceller.
Volvo uppgav tidigare i år att de kommer att ha lastbilar med vätgasförbränningsmotorer till försäljning under andra halvan av decenniet med de första testerna av kunder år 2026.
“Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av koldioxid”. sade Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar då och tillade:
“De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år”
Volvos konkurrent MAN är också på hugget och ska i sitt pilotprojekt leverera omkring 200 bilar nästa år till europeiska kunder som ska testa tekniken.
Brist på tillgång av grönt väte
Vätgasbilar behöver trycksatta tankar som är större än dagens dieseltankar, men det största problemet uppges vara är den knappa tillgången på grönt väte.
Andra lastbilstillverkare som också satsar på tekniken är Daimler, Iveco, Cummings och DAF, men även Hyundai Motor som Finwire har rapporterat om tidigare i år.
Läs mer:
Trump skrämmer bort gröna bolag – huvudvärk för styrelserna. Realtid
Nu blir elbilar dyrare i Sverige – trots protester. Realtid
Senaste nytt
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.
Har du rätt bilförsäkring?
Elbil, hybrid eller bränslebil? Vi försäkrar alla bilar och hjälper dig om något händer.