- Publicerad
Bilden har varit att det krisdrabbade Saab ska räddas av rika norrmän och amerikaner via lilla Koenigsegg, men nya miljöregler gör att Koenigsegg egentligen kan vara den mest hotade.
Det skriver danska tidningen Ingeniøren med hänvisning till svenska Ny Teknik.
Koenigsegg behöver enligt tidningen helt enkelt Saabs kompetens kring teknik för hybridbilar och elbilar.
Peter ”Poker” Wallenberg har tidigare talat om denna stora kompetens hos Saab.
Knäckfrågan är att ett flertal biltillverkare i Europa som – liksom Koenigsegg – gör mer sport- och lyxbetonade bilar, inte kommer att kunna uppnå de nya EU-reglerna.
Reglerna innebär att en bil bara får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer.
För att en biltillverkare ska bli godkänd, måste åtminstone ett snitt av de bilar som produceras uppnå målnivån.
Enligt Ingeniøren är de nya EU-reglerna ett huvudskäl till att Porsche så desperat försöker ta kontrollen i Volkswagen.
Skulle man bara se på Porsche separat, skulle Porsches bilar aldrig komma ner i EU:s kravnivåer, skriver tidningen.
Även Mercedes är hotat av detta, men där kan situationen räddas upp om Mercedes får igång försäljningen av sina Smart-bilar igen.
Alla undrar enligt Ingeniøren nu vilka biltillverkare som kommer att hamna i kläm, och hur de kommer att lösa det.
Realtid.se har tidigare skrivit om att Koenigsegg vill köpa Saab för att komma över Saabs bilfabrik billigt och tillverka elbilen Quant där i samarbete med schweiziska miljöföretaget NLV Solar AG.