Så har Nordea vänt trenden

Taggar i artikeln

Nordea
Nordea, Per LångsvedNordea, Per Långsved
"Efter några tuffa år när vi tappade marknadsandelar – 2016, 2017 och 2018 – har vi kommit tillbaka starkt", säger Per Långsved, Nordeas Sverigechef- Foto: Nordea
Publicerad
Uppdaterad

Efter att ha backat under en period på bolånemarknaden har Nordea svängt rejält på skutan. ”De senaste tre åren har vi tagit marknadsandelar och växer framför allt bland unga”, säger Nordeas Sverigechef Per Långsved.

Annelie Östlund

Storbankernas marknadsandelar på den svenska bolånemarknaden har minskat från 65,7 procent i början av 2011 till 58,8 procent idag, rapporterade nyligen Finansinspektionen. Samtidigt har retailbanker och alternativa aktörer som Stabelo och Hypoteket tagit en allt större bit av kakan. 

Det har tvingat upp storbankerna på tårna.

Om man ska attrahera kunder framöver gäller det att ligga i framkant digitalt. Men inte bara ur ett tekniskt perspektiv utan även ur ett kundupplevelseperspektiv –  samtidigt som man behåller den personliga servicen, säger Nordeas Sverigechef Per Långsved, och fortsätter: 

Annons

Under den senaste femårsperioden har Nordea investerat stort på att utveckla kundresorna ur ett digitalt perspektiv samtidigt som vi finns kvar på över etthundra orter i landet.  

Det har gett resultat. Från att ha tagit 2 procent av nyutlåningen 2018, har Nordea i varje kvartal sedan 2019 växt i linje med, eller snabbare än, marknaden.

– Efter några tuffa år när vi tappade marknadsandelar – 2016, 2017 och 2018 – har vi kommit tillbaka starkt, säger Per Långsved.

Annons

Idag ligger Nordea på en total marknadsandel om 13,56 procent. Det är fortfarande långt efter jättarna på bolånemarknaden, Swedbank och Handelsbanken vars marknadsandelar uppgår till 22,87 respektive 21,59. 

Samtidigt visar statistik att såväl Swedbank som Handelsbanken tappade marknadsandelar under andra kvartalet och under sommarmånaderna juli och augusti. Samtidigt som Nordea i både juli och augusti tog 17,1 procent av nyutlåningen. 

Noterbart är också att Nordea attraherar unga bolånekunder.

Annons

–Vi har haft en ganska mogen kundstock ur ett åldersdemografiskt perspektiv. Men de senaste två åren växer vi framför allt bland unga. Under det senaste kvartalet tog åldersgruppen 18 till 37 år 62 procent av hela vår volymtillväxt. Tar vi 18 till 47 år är vi uppe på 83 procent av volymtillväxten, säger Per Långsved.

En möjlig förklaring är Nordeas ansträngningar att hålla en hög tillgänglighet och servicenivå i samband med bostadsköp. 

– Där ligger vi absolut i framkant och mäklarna säger att vi är de mest proaktiva. När du står där och ska buda och genomföra ditt drömköp vill du få snabba besked från din bank. Och vi har de kortaste ledtiderna. Som enda bank i Sverige erbjuder vi kunderna möjligheten att signera bolånet digitalt, direkt i mobilen. Du kan gå från ax till limpa på ett väldigt smidigt – men ändå säkert – sätt, säger Per Långsved. 

Samtidigt som Nordea – liksom övriga storbanker – vässar på servicenivå, tillgänglighet och kundupplevelser, satsar konkurrenter som Stabelo och Hypoteket på låga priser. 

Stabelo och Hypoteket erbjuder exempelvis räntor på 1,3 respektive 1,4 procent för lån som är bundna ett år. Här ligger Nordea enligt Compricer på 1,26 procent.  

Personligen väljer jag lånet med den absolut lägsta räntan jag kan få. Jag har lite svårt att se att något annat kan spela lika stor roll som priset?
–Vi pratar mindre om bolån och mer om boenderådgivning. Vad händer om någon blir sjuk, om du skiljer dig? Vi erbjuder juridisk hjälp, vi pratar om sparandedelen, hur du kan planera och amortera. Vi utgår från kunden och tänker större än bara produkten bolån. 
Per Långsved menar också att olika aktörer riktar in sig på olika kundgrupper. Att jämföra räntor rakt av blir därför litegrann som att jämföra äpplen och päron. 

Exempelvis vänder sig Stabelo och Hypoteket uteslutande mot kunder med en belåningsgrad på upp till 60 respektive 65 procent. Ingen av dessa aktörer erbjuder heller rådgivning.

– Vi är en bred bank som erbjuder bolån till ett väldigt brett segment. Och vi skulle inte växa på det sättet vi gör idag om vi inte hade ett attraktivt erbjudande.

AIF’s & MCI’s:  Alternative Investment Funds & Mortgage Credit Institutions (e.g., Stabelo, Hypoteket). 
Källa: SCB

Annons