Så byggs ett varumärke

Lexingtons vd Kristina Lindhe utågs till Årets Entreprenör 2008.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2008-10-01

Blå Hallen, tisdag kväll: På tio år har hon byggt upp en varumärke som omsätter trettiofem miljoner euro i tjugo länder. The Lexington Company AB omsatte 114 miljoner kronor 2007.

Med Lexington har hon hittat ett sätt att sälja inredningstextilier som ingen annan prövat – dyrt. Som om Gant skulle sälja lakan. Vilket de nu också börjat med.

I gengäld inkräktar Lexington med sitt senaste drag lite på just Gants revir: Lexington kompletterar kuddar och filtar med en klädkollektion i samma New England-stil i den nya butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

För Realtid.se berättar vd Kristina Lindhe om livet som företagare. Uttrycket "att räcka till" återkommer flera gånger: att räcka till för medarbetarna, att räcka till för alla som vill sola sig i glansen av en framgångssaga, att räcka till för familjen.

Kristina Lindhe om vad som krävs för att lyckas:

– Du måste vara tydlig som entreprenör. Tydlig med din idé och tydlig med vad du vill göra.

– Du måste inse vad du inte är bra på och anställa medarbetare eller skaffa sig en speaking partner. Det finns ingen som kan allt, även om entreprenörer ibland tror det.

Att bygga ett starkt varumärke var en medveten strategi ända från början då Lexington bara var en sommarbutik som kompletterade lärarjobbet.

– Du måste ha det med från början. Det händer absolut inte av sig själv.

Kristina Lindhe om att inte bli mecenat åt aspirerande entreprenörsförmågor:

– Jag blir ofta tillfrågad, framförallt av kvinnor som ska starta företag. Det är svårt att räcka till för allt. Jag måste ju finnas där för min egen personal också.

Kristina Lindhe om att inte ta Lexington till börsen:

– Det är klart att vi diskuterat det. Det är ingenting som är aktuellt för tillfället. Nu vill man se vad som händer med ekonomin.

Varför blir det ingen börsintroduktion?

– Det var aldrig målet. Just nu är det inte läge.

Har kreditkrisen nått textilbranschen?

– Handeln är ju påverkad.

Kristina Lindhe om börskometen Odd Molly som säljer brokiga koftor dyrt:

– De har hittat en nisch. Jag hoppas att de håller kvar den. De jobbar ju med ett koncept. Det är få som gör det inom modebranschen.

– När de fick Guldknappen skrev jag faktiskt och gratulerade.

– Vi är ungefär där de är nu, förutom börsresan.

Kristina Lindhe om Hemtex, som säljer vanliga gardiner bara ganska dyrt:

– Mittensegmentet har det svårt.

Själv räknar hon Lexington som high end, Hemtex som mitten och Ikea som den värsta prispressaren.

– Alla handlar ju på Ikea. Vår målgrupp fortsätter också att handla, men mittensegmentet har det tufft.

Fotnot: Rättad efter publicering.

Växtkraftigt

Entreprenörsgalan arrangeras av nätverket Founders Alliance som funnits sedan 2001. Föreningens 560 betalande medlemmar har grundat 1.500 företag.

Platsannonser

Logga in