Annons: Innehåll från SEB

Så blir cirkulär ekonomi en lönsam affär

Du vet förmodligen redan att cirkulär ekonomi är bra för planeten. Men har du koll på hur det kan göra gott för dina affärer? Möt fem företag som omfamnat den cirkulära ekonomin.

Vi lever i dag i en linjär ekonomi som går ut på att vi utvinner resurser och tillverkar produkter, som sedan slängs efter en relativt kort tids användning.

– Det är ett arbetssätt som är ett enda stort slöseri både med planetens och företagens resurser, säger Elin Bergman, ordförande i nätverket Cradlenet. I en cirkulär ekonomi däremot produceras inget avfall utan hela kedjan är uppbyggd kring att vi ska ta tillvara de resurser som redan är i omlopp, något som företag både kan spara och tjäna stora pengar på.

Tänk smart och skapa tillväxt

För med stigande resursknapphet ökar priset på råvaror, något som påverkar lönsamheten och som till exempel har fått H&M att börja samla in gamla kläder för att få in tyget i produktion igen och på så sätt slippa köpa dyrt jungfruligt material. Andra företag har börjat leasa ut sina produkter istället för att sälja dem för att på så sätt behålla kontrollen över råvaran och tjäna mer pengar på att erbjuda produkten inte bara till en utan till flera kunder.

– Tidigare har miljörörelsen ofta pratat om att företag måste sluta, dra ner, minska – något som går tvärtemot företagens intention att faktiskt tjäna pengar, säger Elin Bergman. Men i cirkulär ekonomi utgår man istället  från att det går att skapa tillväxt genom att tänka smart och på så sätt skapa nya jobb och affärer.

Avfall som resurs

Ett sätt är som sagt att inte se avfall som avfall utan som en resurs som antingen kan återvinnas eller som via innovation kan utvecklas till nya varor.

– När vi slänger avfall slänger vi pengar, så enkelt är det och vi har mycket att vinna på att använda denna avfallsresurs till exempelvis material för nya produkter, säger Elin Bergman.

Ett annat sätt är att fundera på var i kretsloppet det egna företaget befinner sig och fundera på vem som har behov av det som är skräp för mig. Och inte minst att titta på möjligheten att sälja tjänster.

– När fler saker måste hålla länge ökar marknaden för lagning, uppgradering, logistik och återvinning, något som är arbetskrävande och skapar nya arbetstillfällen. Tyvärr ligger vi i Sverige lite efter på det här området, men jag tror att om vi bara börjar utvärdera våra affärsmodeller finns här mycket pengar att tjäna, avslutar Elin Bergman.

Fotnot: Cradlenet är ett nätverk som består av formgivare, producenter, kemister, arkitekter, eko-strateger med flera som arbetar för att tillämpa och sprida information om cirkulär ekonomi i Sverige och över världen.

Hur blev cirkulär ekonomi en lönsam affär för er?

Sporthyra

Sporthyra hyr ut sportutrustning. Företaget startade 2013, har 4 anställda i grundföretaget samt 15 stycket i franchiseföretag och omsätter cirka 12 miljoner kronor.

Erik Liljeberg, VD, Sporthyra:

”Även om vi faktiskt inte hade med miljöaspekten från första början i vår affärsidé förstod vi snart att hela Sporthyra bygger på cirkulär ekonomi. För att göra den mer lönsam satsar vi på bra kvalitet på vår utrustning så att den kan hyras ut många gånger om. Många kunder hyr också på årsbasis vilket gör att vi får en relation till våra kunder som många vanliga sportbutiker går miste om och som ökar vår lönsamhet”.

Ragn-Sells

Ragn-Sells samlar in, behandlar och återvinner avfall och restprodukter från näringsliv, organisationer och hushåll över hela Sverige. Familjeföretaget startade redan 1881 och drivs nu av 4:e generationen. I Sverige har Ragns-sells 1 700 anställda och omsätter över 3 miljarder kronor.

Pär Larshans, hållbarhetschef, Ragn-Sells:

”Ragn-Sells affärsidé är baserad på ett kretsloppstänk. Vi arbetar ständigt med fokus att hjälpa samhället att bli mer hållbart, där vi löpande utvecklar nya metoder att utvinna råvaror av sådant som tidigare sågs som sopor. Senaste exemplet är en ny metod där våra forskare lyckats utvinna salter ur aska som tidigare bara kunnat kvittblivas”.

Input Interior

Input Interior är ett inredningsföretag med inriktning mot näringsliv och offentliga miljöer. Företaget startade 1987, har idag 350 anställda och omsätter drygt 1,6 miljarder kronor.

Mille Milehem, Vice VD på Input Interior:

”Vi erbjuder sedan tre år tillbaka cirkulärt ägandeskap och redesign som innebär att vi genom medvetna val kan förlänga livslängden på inredningen så att den fyller funktionen hos nya användare när behoven förändras. Istället för nya produkter levererar vi kompetens och tjänster som förlänger inom hållbarhet vilket blir lönsamt för såväl oss som våra kunder”.

Gavelo

Gavelo designar och producerar moderna och miljövänliga träningskläder. Företaget startade år 2015, har 3 anställda och omsätter cirka 3 miljoner kronor.

Camilla Denéo, grundare, Gavelo:

”Det produceras otroligt mycket träningskläder, men vår affärsidé är att vara så miljövänliga som möjligt i vår produktion. Alla våra träningstajts och sport-bh:ar består till 73% av återvunna PET-flaskor vilket är ganska unikt på marknaden. Ju mer miljömedvetenheten ökar generellt hoppas och tror vi också att intresset för träningskläder av återbrukat material ska öka och därmed även vår lönsamhet”.

Godsinlösen

Godsinlösen hjälper företag att implementera cirkulär ekonomi i deras verksamheter. Företaget startade 2013, har idag 35 anställda och omsatte 32 miljoner förra året.

Christian Jansson, VD och grundare på Godsinlösen:

”Vår affärsidé började med att vi såg ett enormt resursslöseri när försäkringsbolagen inte tog till vara alla de trasiga produkter som de betalade ut ersättning för. Nu tar vi in produkterna, reparerar och säljer dem så att de kan användas igen. När saker går att återanvända är det inte bara bra för miljön, då finns också pengar att tjäna”.

Vill du ta del av mer innehåll från SEB?

Anmäl dig till våra nyhetsbrev och följ våra experter och rådgivare på vår nya nyhetssajt för företagare Make it.

Annons