Finans Nyhet

Så blev basketstjärna + Liverpool=sant

Publicerad

Nyligen gav investmentrådgivaren Main Street Advisors basketstjärnan LeBron James rådet att gå in i Liverpool.

Realtid.se

Affären kom till genom att han signade för Fenway Sports Marketing, som inte bara äger delar av engelska fotbollsklubben Liverpool, utan även basebolllaget Redsox och ett team i Nascar. Och enligt CNN kan LeBron James beslut få stor betydelse för den framtida marknadsföringen av sport.

Allt började med investmentrådgivaren Main Street Advisors och dess grundare tillika vd Paul Watcher.

– Vi har skapat kreativa equity-affärer för Lebron tidigare. Ett exempel rör Cannondale cyklar. Vi är alltid intresserad när någon utöver att han eller hon är en atlet också är ett varumärke, säger Paul Watcher till CNN.

Annons

Han har alltså varit involverad i förvärvet av delar i Red Sox och råkade springa på Maverick Carter, som inte bara är barndomskamrat till LeBron James, utan även driver firman LRMR Marketing där även andra NBA-stjärnor som exempelvis Chris Paul huserar.

Enligt Paul Watcher kan vissa manliga eller kvinnliga idrottsstjärnor göra reklaminslag, men inte så mycket mer. Lebron James är däremot en internationell person, som också har en känsla för affärer, enligt Paul Watcher.

– Han är inte bara, Hej jag är LeBron köp min tandkräm, säger han.

Annons

För Paul Watcher tog det inte lång tid förrän han insåg att ett samarbete med FSG skulle vara rätt att gå. Inte minst med tanke på att FSG:s ägarandelar i just Redsox, Nascar och just Liverpool:

– De har redan dessa tre stora silon och genom LeBron James kan de lägga till ytterligare ett lager med honom som silo, säger Paul Watcher.

I vanliga fall brukar en atlet ge sig iväg till exempelvis Creative Artists Agency, CEA, i Los Angeles eller International Management Group i New York. Men då handlar det i regel bara om en klassisk representation. Det vill säga samtal sker och siffror bollas fram och tillbaka – i regel utan att atleten ens är närvarande.

Annons

Men enligt CNN är LeBron James en stjärna fullt i klass med exempelvis Tiger Woods eller Alex Rodriguez. Och för en superstjärna som LeBron James gäller helt regler än för vanliga atleter. Han kan i stället bara säga vem han vill göra affär med och sedan plocka sina egna affärspartners med på tåget.

Enligt CNN är det inte alltför långsökt att tänka sig att andra atleter kan följa James modell. Det vill säga om de kan. Enligt Liverpools ordförande Tom Werner är fotbollsklubben bara en komponent i ett helt affärsupplägg:

– Genom att vi inte representerar 100 eller 500 atleter kan vi fokusera på hur vi kan skapa affärsmöjligheter för LeBron James, säger han.

FSM och LRMR har redan träffat ett antal företag. Till exempel banade FSM väg för LeBron James affär med den schweiziska klocktillverkaren Audemars Piquet. Och ytterligare ett tiotal affärer är på ingång.

Enligt vad the Guardian tidigare har rapporterat ser Liverpool partnerskapet med LeBron James som en nyckel till att expandera sitt varumärke:

– Det finns få atleter som kan matcha hans attraktionskraft, ikoniska status och han når ut globalt, säger Tom Werner.

Exakt hur själva affärsupplägget ser ut har inte blivit offentligt, men Fenway ska få en mindre provision för varje affär som sker genom LeBron James, enligt the Guardian.

Sammantaget innebär samarbetet med FSM att LeBron James håller på att gå mot att bli det globala varumärke som Michael Jordan var och i takt med detta ökar också hans sinne för affärer.

Enligt CNN har han exempelvis redan konsulterat med Warren Buffett och till och med dykt upp i en humoristisk video för Berkshire Hathaways aktieägare.

Annons