Realtid

Röda Korset stal hans idé – sen stämde de honom

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 juli 2009Publicerad: 19 juli 2009

Runda Upp är ett projekt som givit Röda Korset både pengar – 10 miljoner kronor – och massor av positiv publicitet i media.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idén är lika enkel som genial: när du handlar i en affär kan du runda upp beloppet och skänka mellanskillnaden till en hjälporganisation.

Initiativtagare till projektet är Claes Bohman, med bakgrund i såväl kläd- som reklambranschen. Han fick med sig en rad av landets stora klädkedjor, bland andra H&M och Lindex, och fick sedan Röda Korset att tända på projektet.

– Enkelt uttryckt är Runda Upp en elektronisk sparbössa, säger Claes Bohman.

I samma veva höll Bohman på att bilda en stiftelse som var öppen till samarbete med samtliga landets hjälporganisationer.

Han inregistrerade därför namnet Runda Upp hos Patent- och registreringsverket för att skydda sitt varumärke.

Det visade sig dock att brottsmisstänkte Johan af Donner, som då var kommunikationschef på Röda Korset, gått bakom Bohmans rygg och redan inregistrerat varumärket i Röda Korsets namn.

I januari 2008 slog Bohman larm om Röda Korsets varumärkesstöld i ett mejl till chefen Christer Zettergren. I februari påminde han Johan af Donner om stölden och följande månad, i mars, skrev en vid det här laget förtvivlad Claes Bohman ett nytt mejl till bland andra Christer Zettergren:

”Arbetet med att etablera en stiftelse för Runda Upp försenas nu väsentligt p.g.a. Röda Korsets agerande i varumärkesfrågan.”

ANNONS

Men istället för att lämna tillbaka varumärket till idégivaren Claes Bohman kopplade Röda Korset in dyra jurister på varumärkesexperten Albihns. I april 2008 skrev de ett hotfullt brev till Claes Bohman:

”Dina varumärkesregistreringar och Din användning utgör intrång i Röda Korsets varumärkesrätt. Vidare drar Din användning av Runda Upp (…) en otillbörlig fördel av det renommé som är förknippat med Röda Korset.”

– Jag tog givetvis illa vid mig eftersom det i själva verket var Röda Korset som hade stulit idén från mig, säger Claes Bohman till Realtid.se.

I det läget skrev Claes Bohman ett mejl till Christer Zettergren och krävde ett möte för att reda upp stölden.

– Då äntligen fick jag till ett möte med Zettergren och af Donner, säger Claes Bohman.

Christer Zettergren och Claes Bohman träffades den 28 april 2008 för att reda upp härvan. Men Johan af Donner hade fått plötsligt förhinder, han hade rest till New York på ett brådskande möte.

– Christer Zettergren kände till att Röda Korset kopplat in juristerna på Albihns, men han var inte speciellt medveten om vad som hade pågått, säger Claes Bohman.

– Zettergren verkade överrumplad men backade ändå upp Johan af Donner, säger Claes Bohman till Realtid.se.

ANNONS

På mötet bestämdes till slut att Röda Korset skulle lämna över rätten till varumärket till Claes Bohman. Christer Zettergren skulle dessutom informera alla inblandade samarbetspartners om att det var Claes Bohman som ägde varumärket.

Men mötet ledde ändå inte till något resultat. Då kände sig Claes Bohman tvingad att i juli 2008 skriva ett mycket skarpt formulerat mejl till Christer Zettergren samtidigt som han hotade att ta kontakt med Röda Korsets styrelse:

”Röda Korset riskerar nu att allvarligt skada sitt goda renommé. Det är pinsamt för både Er och mig att fortsätta denna fars. (…) Det är bara att överlämna det vi har kommit överens om. Eller om Röda Korset vill, det Röda Korset har stulit.”

– Vid det här laget var jag helt knäckt av Röda Korsets nedlåtande behandling av mig.

Först när Bohman hotade med att gå till styrelsen och berätta om stölden reagerade alltså Zettergren.

Sent på kvällen samma dag som Zettergren fått Bohmans hot-mejl ringde plötsligt Johan af Donner, som långa perioder varit oanträffbar, upp Claes Bohman.

– Johan af Donner påstod att det måste skett ett missförstånd och att Röda Korset skulle lämna tillbaka rätten till varumärket till mig, säger Claes Bohman.

I september 2008 – alltså nio månader efter det att Claes Bohman första gången slagit larm till Christer Zettergren om varumärkesstölden – erkänner till slut Röda Korset-chefen att det är Claes Bohman som äger varumärket Runda Upp.

ANNONS

”Röda Korset har beslutat att överlåta registreringen av ordmärket Runda Upp till stiftelsen (d.v.s. Claes Bohman, red:s anm)”, skriver Christer Zettergren till de företag som stött Runda Upp.

– Christer Zettergren har inte gjort någonting för att lösa den här stölden. Han litade blint på Johan af Donner, säger Claes Bohman till Realtid.se.

Christer Zettergren bekräftar till Realtid.se i sak Claes Bohmans uppgifter. Men han vill samtidigt tona ner Röda Korsets agerande.

– Vi hade en diskussion om varumärket med Claes Bohman varefter vi kom överens, säger Christer Zettergren till Realtid.se.

Vems är idén till Runda Upp?

– Det är Claes Bohmans idé.

Varför stal ni då hans idé och registrerade varumärket bakom hans rygg?

– Jag skulle inte använda det ordet. Vi registrerade alla varumärken vi jobbade med. När det sedan blev en diskussion med Claes så överlämnade vi varumärket till honom, säger Christer Zettergren.

ANNONS

Men varför agerade du först när Bohman hotade att vända sig till Röda Korsets styrelse?

– Nej, så var det inte. Den här frågan sköttes inte av mig. Som generalsekreterare är jag inblandad i närmare 50 projekt. Jag leder dessutom en organisation som har 40.000 frivilliga och 1.500 lokalföreningar.

– När det blev strul på vägen fick jag träda in och lösa det hela. Konstigare än så är det inte, säger Christer Zettergren till Realtid.se.

På Röda Korsets hemsida har, under hela tiden som varumärkesbråket pågått, Claes Bohman presenterats som idégivare till Runda Upp-projektet.

Till dags dato har fyra kampanjer i samarbete med tio största klädkedjorna givit Röda Korset över 10 miljoner kronor i bidrag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS