Reklambranschen vill in i din mobil

<pufftextlänk>Reklamskyltar som skickar reklamsnuttar, ringsignaler eller rabattkuponger när du råkar gå förbi, används redan i Norge, Frankrike, Irland och flera asiatiska länder.</pufftextlänk> Snart kommer det till Sverige. Branschen spår att marknaden för mobilreklam kommer att explodera.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-05-19

I Frankrike ska man inom kort lansera interaktiva reklamskyltar. När person kommer i närheten av skylten får de ett meddelande om att de kan ladda ned en ringsignal, en kort videosnutt eller en rabattkupong till mobilen, via bluetooth eller wlan. Men det krävs att användaren tidigare installerat ett speciellt program till mobilen och godkänt att han vill ta emot reklamen.

Samtliga i reklambranschen är övertygad om att liknande mobilreklam kommer att öka i Sverige, men kanske inte lika snabbt som i en del andra länder.

– Om tre till fem år kommer mobilannonsering vara jättestort. Bland annat kommer vi se det när mobil-tv utvecklas. Precis som det finns reklamtv så kommer det finnas mindre snuttar i mobilen. Det kommer också finnas mobila banners, säger Per Holmkvist vd för Mobiento, som bara erbjuder mobilreklam.

– Snart kommer mobilreklamen nå nära en procent av reklamkakan. Det som växer mest är mms:en. Anledningen till att det här blir mer intressant är att stor del av befolkningen numera har telefoner som kan ta emot mms och rörliga bilder. Vi märker att flera företag intresserar sig för den här sortens reklam. Först och främst är det företag som vänder sig till konsumenter med läsk, godis och hamburgare men även flera operatörer börjar mms:a sina kunder, säger Martin Edwall vd på mobilreklamföretaget 12snap-Lokomobil.

Även Micael Dahlén, docent i marknadskommunikation på Handelshögskolan tror på mobilreklam.

– Det här kommer definitivt att öka. Mobiltelefonen gör det möjligt att kommunicera individuellt, vid vissa specifik tidpunkter. När man är på stranden då vill man kanske snart ha en glass. Har man köpt en chipspåse då vill man snart ha någonting att dricka, säger han.

Reklambolaget JC Decaux ligger även bakom andra satsningar. När filmdistributören Buena Vista International genomförde en reklamkampanj för filmen Scary Movie 4, i Norge, så använde även de interaktiva reklamskyltar. Vid en tunnelbanenedgång fick användarna som kopplat på sin bluetooth ett meddelande om att de kunde få en reklambild från filmen i mobilen. Drygt 3.300 personer tackade ja under försöket.

Även i Irland har mobilanvändare kunnat ladda ned en reklamsnutt i mobilen för deodoranten AXE, eller Lynx som den heter där.

Men enligt Torbjörn Hansson, marknadskoordinator på JC Decaux i Sverige har vi inte kommit riktigt lika långt i Sverige än.

– Tekniken i Sverige är hästlängder före andra länder i Europa, men annonsörerna har inte riktigt tagit steget ännu. Däremot används en del mobilreklam där användaren tar initiativet helt själv. Det går till exempel att ta en bild på en reklamskylt och mms:a till ett visst nummer så kan man få en rabattkupong tillbaka, säger han.

I dag är den svenska mobilreklammarknaden värd mellan 50 till 100 miljoner kronor och den europeiska marknaden en miljard kronor. Men den växer snabbt 2010 spås den europeiska marknaden vara värd nära 6,5 miljarder kronor enligt analysföretaget Jupiters beräkningar.

Coca-Cola i England spådde nyligen att nära hälften av deras marknadsföringsbuget kommer gå till mobilreklam inom något decennium.

Operatören 3 har drygt en halv miljon mobilkunder i Skandinavien. Företaget har som smått börjat skicka meddelanden till sina kunder.

– Vi ser en stor potential i mobilreklam men man måste vara väldigt försiktig här i Sverige. En kollega till mig som var i Shanghai berättade att han efter att ha gått 100 meter på en gata mitt i stan så fick han 7 till 8 reklammeddelanden i mobiltelefonen. Så kommer det aldrig att bli i Sverige. det får inte uppfattas som påträngande, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3.

Micael Dahlén tror att vi kommer använda mobiltelefonen när vi handlar istället för dagens självscanning. Om en person har medlemskort på till exempel ICA, H&M eller liknande kan de få erbjudanden i mobilen när man är i affären, och rabatten kan registreras utan att man behöver ta upp mobilen.

– Det finns otroligt många möjligheter med mobilen. Men allt kommer gå relativt långsamt. I Sverige måste företagen vara extra försiktiga med att skicka reklam i mobiltelefonen för den har blivit en väldigt personlig ägodel. Den personliga integriteten för inte störas, säger han.

Mobilreklam

Den svenska marknaden för mobile marketing är i dag värd mellan 50-100 msek.

Jupiter värderar den europeiska marknaden till 110m€ idag och 688m€ 2010

Ovum värderar den amerikanska marknaden till 45musd i dag, men 1,26 miljarder usd 2009.

Dentsu värderar den japanska marknaden till 158musd i dag och 680musd 2009.

Platsannonser

Premium för 199 kr i sommar
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in