Realtid
Detta är en sponsrad artikel

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

Realtid Partner
Realtid Partner
Uppdaterad: 14 feb. 2025Publicerad: 14 feb. 2025

Bolagets strategi att erbjuda kvalitativ ekonomijournalistik utan betalväggar har visat sig väldigt framgångsrik. ”Vi bygger en stark position inom affärsmedia”, säger vd Fredrik Lundberg.

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Fortfarande mest populära bostadstypen bland svenskarna

27 nov. 2024

Newstechbolaget Relevance Communication Nordic (börskurs Relevance Communication Nordic) uppvisar starka siffror för 2024 med en nettoomsättning på 37,4 miljoner kronor och ett positivt rörelseresultat.

Bolagets satsning på att samla flera framstående nyhetssajter under samma tak har resulterat i en remarkabel trafikökning i början av 2025.

Missa inte: Relevance ökar omsättningen med 400 procent. Realtid

”Det är jättekul att kunna presentera vårt bästa kvartal för året. Det visar att vår affärsmodell fungerar och att vi kan driva tillväxt med viss lönsamhet”, säger vd Fredrik Lundberg till Realtid.

Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

”Tillsammans blir man starkare”

Företaget, som under 2024 samlade nyhetskanalerna Dagens PS, Realtid och News55 under samma koncern, har sett en explosionsartad utveckling i besökarantal.

Enligt Lundberg ökade trafiken till koncernens nyhetskanaler med hela 161 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

Missa inte: Relevance Communication sätter nytt trafikrekord. Realtid

Särskilt anmärkningsvärd är utvecklingen för News55 – som har ökat från 184 000 till över 1,1 miljoner besökare.

”Ensam som en nyhetssajt som lever på digitala intäkter så är man väldigt, väldigt sårbar. Men tillsammans, då blir man starkare. Det var vår tes när vi gick in i det här och det har verkligen visat sig vara så”, förklarar Lundberg.

Inga betalväggar

En central del i bolagets strategi är att hålla nyheterna fritt tillgängliga utan betalväggar. Detta är enligt Lundberg inte bara en affärsstrategi utan även en demokratisk fråga.

”De beslut som vi fattar kring vår ekonomi får väldigt stora konsekvenser för oss – och då måste de vara välinformerade”, säger han.

Läs även: Börs-vd och deckarförfattare: ”Vill erbjuda nyheter utan trösklar”. Dagens PS

Denna strategi har visat sig gynnsam även ur ett annonsörsperspektiv, då läsarnas upplevelse förblir positiv utan betalväggar som avbryter läsningen.

Bibehållen lönsamhet

EBITDA för året landade på omkring 2 miljoner kronor, vilket bekräftar att tillväxten sker med bibehållen lönsamhet.

Inför 2025 är ambitionerna höga.

”Vi tror att vi håller på att bygga en väldigt stark position inom affärsmedia. Det ska vi fortsätta med. Vi ska fortsätta investera i vår teknik och utveckla oss som ett newstechbolag”, säger Lundberg.

Missa inte: Dagens PS vinner svenska SEO-priset 2024. Realtid