Realtid

Hur digitaliseringen har påverkat underhållningsindustrin: Så har plattformar online förändrat användarbeteende

Realtid Partner
Realtid Partner
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 29 juni 2025

Med sociala medier, streamingtjänster, onlinekurser, onlinespel och mer därtill har digitaliseringen onekligen påverkat underhållningsindustrin, dessutom under relativt kort tid. Bara på senare år har utvecklingen påverkat hur vi använder våra digitala verktyg, i vilken utsträckning och i vilka sammanhang. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Egentligen har alla områden i ingressen påverkats av den digitala utvecklingen på ett eller annat sätt. Sociala medier har gått från vad många trodde var en fluga under 00-talet till att idag vara en maktfaktor och för många en enorm inkomstkälla. Organisationer, politiker och idrottsstjärnor tar till plattformar online för att stärka sitt varumärke.

Spelindustrin har utvecklats med streamade sporter och tävlingar som samlar ett stort antal tittare och professionella spelare som når samma status som stora stjärnor inom andra sporter, musik och film. Även online casino och betting har dragit nytta av digitaliseringen.

Tillgängligheten har ökat när det kommer till film, TV och musik på ett sätt som man inte trodde var möjligt för ett par årtionden. All form av underhållning är bara ett par klick bort och med 80% av all webbtrafik som kommer från mobila enheter är det bevisat många som utnyttjar framstegen i den digitala utvecklingen.

TV har blivit digital-TV och streamingplattformar

Många användare av digitala TV-tjänster och streamingplattformar idag kan knappt minnas en tid innan digitaliseringen. Då fick man nöja sig med att se sitt favoritprogram på TV, alternativt spela in med hjälp av VHS-band och senare DVD-skivor.

Den tiden är förbi och du kan numera se ditt önskade innehåll när och var du vill. Tjänster som Netflix, Viaplay, HBO och Amazon Prime bidrar till att du aldrig är mer än ett streamingabonnemang bort från att se exakt det du vill oavsett var du befinner dig och vilken tid på dygnet det är.

Allt färre människor använder TV i någon utsträckning över huvud taget. Även om ett program eller en film visas på TV i just det ögonblicket väljer många att koppla upp sig till en streamingtjänst för bekvämlighetens skull. Det ger möjligheten att pausa, spola tillbaka och avsluta när man vill.

Digitaliseringen har i allra högsta grad förvandlat hur vi konsumerar film, musik och annan digital underhållning. Med ny teknik som ger sig tillkänna finns det dessutom ytterligare utveckling att se fram emot.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

Utvecklingen på sociala medier 

Likt streamingplattformar var sociala medier inte en självklart för 20 år sedan. Då fanns det begränsat med plattformar att vända sig till. Det dröjde några år in på 2000-talet innan till exempel Facebook, Youtube och Instagram presenterade sig för den breda massan.
I takt med att samtliga dessa plattformar utvecklades har även nya sociala medier tagit plats. X, tidigare Twitter, är fortfarande en betydelsefull plattform och har ungefär 600 miljoner aktiva användare varje månad, varav knappt hälften är aktiva på en daglig basis.

Medan Youtube fortfarande är en stor plattform för kreatörer som vill förmedla underhållning i videoformat har till exempel TikTok och Twitch blivit populära platser där det likt på Youtube finns pengar att tjäna för den som lägger upp innehållet.

Tillgången till vad som händer på sociala medier går hand i hand med användningen av mobila enheter. Underhållningen på TikTok och Youtube samt ens konton på sociala medier finns alltid tillgängliga om man har en mobiltelefon eller surfplatta till hands. 

Utvecklingen på sociala medier har öppnat upp för mängder av nya typer av jobb som mer eller mindre endast kan begränsas genom brist på kreativitet. Trots avsaknad av utbildning eller en ålder för arbetsmarknaden som gör det svårt att hävda sig kan det finnas öppnar via sociala medier. 

Spelindustrin – från brädspel till appar 

Brädspel, kortspel, casinospel och allt däremellan var fram till mitten av 1990-talet någonting som man behövde sköta på en fysisk plats och med alla spelare närvarande. Nu är det på gott och ont inte lika nödvändigt med en landbaserad mötesplats. 

Medan fysiska casinon i världen blir allt färre och färre ökar möjligheten till casinospel online. På den svenska marknaden finns hundratals aktörer med svensk licens som kan erbjuda spel under trygga och säkra förutsättningar. Tillgången till spel gör dock att det finns en större risk för överdriven konsumtion, varav verktyg som Spelpaus och GamBan blir extra viktigt. 

ANNONS

Även spel som inte handlar om pengar samlar spelare vid datorn, TV-spelet eller mobilen. Online gaming är oerhört stort och med plattformar som Steam och Xbox Live kan man spela med såväl vänner som främlingar var man än befinner sig. 

Spel via appar ser likt för streamingtjänster och sociala medier till att du kan uppleva underhållning överallt utan krav att du ska befinna dig på en särskild plats och vid en särskild tid. 

Så har användarbeteenden förändrats

Digitaliseringen har med andra ord påverkat allt från tillgången till olika plattformar till hur vi konsumerar underhållning och interagerar med andra människor. Du behöver inte lämna hemmet för att interagera med tusentals människor varje dag på ett eller annat sätt.

Användarna vill ha snabb tillgång till den typ av underhållning som man är ute efter, oavsett kategori. Sociala medier som TikTok och Instagram där kortare klipp kan delas och sedan spelas upp i hög hastighet har fått ett enormt genomslag. 

Föga förvånande har digitaliseringen även inneburit en ökad konsumtion av andra former av underhållning. Det behöver inte längre vara ett större projekt att sätta igång en TV-serie, lyssna på musik eller spela casinospel på nätet.

Nya typer av underhållning växer fram som en följd av den digitala utvecklingen.  Kreatörer kan skapa och dra med innehåll som intressenter enkelt kan ta del av. 

  • Det är lättare att konsumera underhållning och dessutom möjligt att göra det i större utsträckning än tidigare, till exempel genom Netflix och Spotify. 
  • Olika användare kan interagera med varandra genom olika sociala medier och plattformar för att bli en del av en social gemenskap. 
  • Möjligheten att skapa eget innehåll och tjäna pengar på detta har resulterat i en våg av kreatörer som tar sig uttryck på olika sätt, bland annat genom TikTok och Instagram. 
ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS