Finans Nyhet

Privatspekulation i utsläppsrätter

Publicerad

Altitun-grundaren och aktieklipparen Lennart Ramberg är Sveriges enda privatperson som handlar utsläppsrätter.

– Jag spekulerar mest, men utsläppsrätter på 1.000 ton koldioxid tänker jag behålla, säger Lennart Ramberg som köpt en Audi A6 med V8-motor och vill köra bil med gott samvete.

Alla kan handla med utsläppsrätter, skriver Energimyndigheten på sin sajt. Privatpersoner, företag och organisationer som inte fått tilldelning av utsläppsrätter från den svenska staten kan ändå öppna konto i SUS, Svenskt utsläppsrättssystem.

Men när Realtid.se ringer Energimyndigheten och frågar hur många personer som faktiskt tagit tillvara möjligheten att öppna konto och spekulera i utsläppsrätter, är det faktiskt bara en. ”Lennart Ramberg heter han”, säger en anställd på myndigheten. Ramberg, det låter bekant.

Annons

Han är ingen mindre än en av de svenskar som gjorde ett av de största aktieklippen på it-haussen. Lennart Ramberg var en av grundarna av och vd för telekombolaget Altitun. När Altitun i maj 2000 såldes till amerikanska ADC Telecommunications fick Lennart Ramberg betalt i ADC-aktier, vid försäljningen värda 550 miljoner kronor.

Tre år senare skapade Altitun återigen rubriker. Då hade luften gått ur it-bubblan och Altitun kraschat.

Men då hade Lennart Ramberg redan sålt en stor del av ADC-aktierna och lämnat vd-posten för att bli internationell affärsängel. Hans första investering var i ett whiskydestilleri på ön Islay i Hebriderna utanför Skottland.

Annons

Och nu har Lennart Ramberg som första privatperson skaffat sig ett eget konto i SUS och börjat spekulera i utsläppsrätter.

– Jag var ett pilotfall för Energimyndigheten. Det uppstod massor av krångel och det tog evigheter innan de lyckades fixa ett konto. När jag började titta på det här kostade rätten att släppa ut ett ton koldioxid 6,80 euro, när jag köpte mina första utsläppsrätter var priset redan uppe i 10,70 euro.

Lennart Ramberg har redan gjort ett antal affärer.

Annons

– Jag har köpt några poster på 10.000 och 5.000 ton. Just nu äger jag utsläppsrätter på 5.000 ton och spekulerar i att priset ska gå upp. Utöver det äger jag utsläppsrätter på 1.000 ton, men dem tänker jag behålla.

Förlåt?

– Jo, jag köpte nyss en bil, en Audi A6 av senaste årsmodell med V8-motor. Men då fick jag plötsligt dåligt samvete, funderade på hur jag skulle kompensera mitt tilltag. Ett plantageprojekt i Honduras verkade lite jobbigt så istället köpte jag rätten att släppa ut 1000.000 kilo koldioxid. Så nu har jag gjort rätt för mig.

Är du förvånad över att inte fler spekulerar i utsläppsrätter?

– Mycket. Marknaden är ju otroligt volatil och den som har tid att sitta framför en dataskärm skulle säkert kunna tjäna en hel del pengar. Problemet är att marknaden inte är så likvid vilket innebär att så fort man köper en större post pressar man upp priset. Det går inte att göra några Soros-affärer.

Har du hunnit tjäna några pengar?

– Jag ska försöka tjäna ihop till bilen jag köpte, ha ha. Just nu står jag på Charles de Gaulle i Paris och ska snart ta segelbåten till Monaco för att försöka fördubbla koldioxidvinsterna på kasino.

– Men jag är faktiskt ärligt intresserad av klimatfrågor. Att köpa upp koldioxid verkar vara ett billigt sätt att göra något åt miljön. Jag plockar ju faktiskt bort 1.000 ton koldioxid från marknaden.

Utsläppsrätter

Handeln med utsläppsrätter ingår i EU:s åtgärdspaket mot klimatförändringar.

Handeln fungerar så här:

• De företag som har rätt att släppa ut koldioxid ansöker för att få ett visst antal utsläppsrätter som de sedan kan ”handla” med.

• I Sverige delar länsstyrelserna ut tillståndet för själva koldioxidutsläppet.

• Naturvårdsverket står för utdelningen av utsläppsrätterna.

• Den som som inte har några utsläppsrätter men som ändå vill handla själv utan att gå igenom en mäklare måste öppna ett konto i SUS, Svenskt utsläppsrättssystem.

Annons