”Priset är bara en faktor i konkurrensen”

Taggar i artikeln

Avanza Nordnet
Martin Ringström och Rikard Josefson.Martin Ringström och Rikard Josefson.
Publicerad
Uppdaterad

Swedbank slopar courtaget för kunder med under 100 000 kronor i kapital. Avanza och Nordnet tar den nya konkurrensen med ro. – Priset är en faktor i konkurrensen, men inte den enda, säger Nordnets Sverigechef Martin Ringberg till Realtid.

Johan Såthe

Swedbank offentliggjorde under måndag som första storbank att man helt slopar courtageavgiften för sina kunder som har mindre än 100 000 kronor i samlat kapital.

Traditionellt har nischbankerna konkurrerat med storbankerna genom att erbjuda gratis eller ett billigt courtage på aktiehandel.

Swedbank går ett steg längre än Nordea som 2017 sänkte sitt courtage till 0,06 procent. Hos Nordea kostar en aktieaffär minst en krona och högst 99 kronor.

Annons

Nordnets Sverigechef Martin Ringberg betonar att priset för aktiecourtage är en faktor för kunderna – men inte den enda. Även kundernas upplevelse är viktig.

– Det handlar i lika stor omfattning om ett brett utbud, en användarvänlig tjänst och smarta verktyg. Där är min åsikt att Nordnet sammantaget sett ligger långt framme.

Kommer ni att reagera på Swedbanks sänkta courtage?

Annons

– Vi välkomnar alla typer av initiativ som gör det bättre och billigare för spararna, men min spontana reaktion är inte att vi kommer att justera vår prislista på grund av det här utspelet.

– Vi har redan idag gratis courtage för alla kunder med ett sparande upp till 80 000 kronor. Utöver det har vi ett minimicourtage på 1 krona för aktieaffärer i Norden, oavsett kundens sparkapital, vilket gör att vi redan idag är prisledande, säger Martin Ringberg.

Har ni för höga avgifter och krånglig struktur på courtaget? Det anser Realtids krönikör Claes Folkmar. Läs mer här>>

Annons

– Vi har ett helt transparent prissystem där vi guidar kunderna till den modell som passar dem bäst, med ledning av hur stora aktieaffärer de gör. Så mitt svar är nej – jag tycker inte att vår modell är krånglig, utan tvärtom kundvänlig och tillräckligt varierad för att alla typer av investerare ska hitta en modell som är priseffektiv.

Även Avanzas vd Rikard Josefson välkomnar ökad konkurrens från storbankerna.

– Vi utmanas varje dag från olika håll och är alltid på tårna när det gäller vårt erbjudande. Vi välkomnar alla initiativ på marknaden som förbättrar för kunden. Avanza har haft gratishandel sedan 2016, och jag skulle säga att vi är mycket prisvärda om man ser till vad man får i form av verktyg, information och enkelhet.

Kommer ni att reagera på Swedbanks sänkta courtage, i så fall hur?

– Det är ingenting jag tänker annonsera här i så fall. Vi har ett attraktivt erbjudande utifrån vad man får, säger Rikard Josefson.

Har ni för höga avgifter och krånglig struktur på courtaget?

– Det finns alltid de som vill ha lägre courtage om man ställer frågan, samtidigt tror jag att det är väldigt få av dessa som vill att vi plockar bort något av den information man får på köpet.

– Courtageklasserna är anpassade efter kundens handelsmönster. Tidigare har man bara kunnat byta courtageklass en gång i månaden, men nu är det möjligt att byta varje dag för att anpassa till just sin handel, säger Rikard Josefson.

Annons