Yubo introducerar nya funktioner för att stödja sin reklamfria intäktsmodell

De nya funktionerna på plattformen omfattar en onlinevaluta och en in-app-funktion för att samla digital konst.

Stockholm, 7 juli 2021 – Den sociala medieplattformen Yubo introducerar två nya funktioner: Pixel, en in-app-funktion för att samla och dela digital konst, skapad tillsammans med konstnären Banfan, och onlinevalutan YuBucks. Yubos CEO Sacha Lazimi säger att de nya funktionerna gör det möjligt för Yubo att utveckla och bredda sin affärsmodell och förbättra användarupplevelsen, utan att behöva sälja användardata.

Yubo är en av de största sociala medieplattformarna. Den har attraherat över 50 miljoner användare världen över, med fokus på ungdomar mellan 13 och 25 år. På Yubo kan användare träffas i livestreamingrum, träffa nya människor och få nya vänner.

Tjänsten är reklamfri och bygger på en freemium-modell där användare kan köpa premiumfunktioner som förstärker deras upplevelse. Företagets mål är att fortsätta att utveckla sin affärsmodell, utan att basera den på vare sig reklam eller försäljning av användarnas data.

Yubo växer snabbt i Norden. Sedan december 2020 ökade Yubo antalet användare med 344,33% i Sverige, 377,95% i Norge, 423,84% i Danmark och 338,91% i Finland.

”Vi tror att detta är framtiden för intäktsgenerering för sociala plattformar och vi vill att vår affärsmodell fortsatt ska vara reklamfri (Freemium), samt hålla våra användardata säkra och skyddade. Detta är högsta prioritet för oss, såväl som för våra användare. Vi skapar en ny inriktning för sociala medier på Yubo, där vi tror att du inte ska behöva sälja personuppgifter för att kunna njuta av sociala medier,” säger Sacha Lazimi, VD och grundare av Yubo.

Onlinevalutan YuBucks

Yubo introducerade sin nya onlinevaluta YuBucks på plattformen i april 2021, för att göra applikationen mer flexibel och flytande. Användare köper YuBucks som sedan används för att betala för alla tillgängliga funktioner på plattformen utan att återkommande behöva upprepa betalningsprocessen. Detta innebär att användarna inte behöver slösa bort tid på mikrotransaktioner utan att de istället kan njuta fullt ut av sin upplevelse i appen. Yubo har ökat sina intäkter med över 20 procent per användare sedan YuBucks introducerades.

YuBucks kommer också att underlätta pris- eller belöningssystemet vid evenemang som anordnas på plattformen. Användare kan nu vinna priser i YuBucks och fritt välja vilken betalfunktion de föredrar och önskar få.

Hur onlinevalutan fungerar

YuBucks finns tillgänglig i App Store. Användare kan antingen köpa YuBucks i paketform eller registrera sig för ett abonnemang för att erhålla en viss summa YuBucks varje månad. YuBucks kan endast bytas ut mot funktioner i appen. De är personliga och kan bara användas i syfte att förbättra upplevelsen på Yubo.

Lanseringen av Pixel – gåvor i appen mellan användare

I mitten av juli lanserar Yubo en ny funktion: Pixel. För detta tillfälle har Yubo samarbetat med pixelkonstnären Banfan för att skapa samlingar av digital konst som representerar förmågor, känslostämningar och personligheter. Användarna kan påbörja sin egen samling eller skicka dem som gåvor till sina vänner.

Den här nya funktionen, som möjliggör gåvor i appen mellan användare, är en betald funktion som gör det möjligt för Yubo att vidareutveckla sin affärsmodell. Det är en ny typ av affärsmodell, då användarna inte köper funktioner åt sig själva utan som gåvor att ge bort till andra användare. Denna samarbetsmodell uppmuntrar till interaktion mellan användare, då de kan skicka sina gåvor till t ex sin favoritstreamer eller någon de tänker på.

Pixels kommer också att spela en annan roll i applikationen. Det kommer inte vara möjligt att tilldela en Pixel till sig själv, endast till andra, vilket kan uppmuntra användare att bete sig på ett bra sätt för att få Pixels från andra användare. Det gör det också möjligt för andra användare att identifiera vänliga användare i livestreams.

”Med köp och prenumerationer i appen får användarna tillgång till ytterligare funktioner. Till exempel kan användaren lyfta fram en livestream, marknadsföra en profil på Swipe-sidan eller visa upp en profil högst upp i online-sektionen. Det är ett sätt att få in fler människor i livestreaming-rummet, ta emot meddelanden från fler användare och helt enkelt ha fler interaktioner. Dessa funktionsuppdateringar förbättrar ytterligare personifieringen av användarupplevelsen på vår plattform,” avslutade Lazimi.

För mer information, vänligen kontakta:
yubo@nlpr.se