Välj rätt bredband och spara pengar

På marknaden finns massor av olika bredbandsbolag att välja mellan och det kan kännas överväldigande då man ska göra ett val. Många följer det val som föregående boende gjorde, för att göra det så enkelt som möjligt för en. Däremot kan man spara pengar på att göra ett aktivt val. Pengar som man kan göra annat skoj för.På internet finner man olika gratistjänster där man kan jämföra olika bolag för el och försäkringar, och många har gjort detta till en god vana. Liknande tjänster finns även för bredbandsbolag. Det har länge varit möjligt med jämförelser gällande mobilt bredband. Denna jämförelse är mer enkel att utföra, då det handlar om vilken leverantör som är billigast och vilken täckning man kan få där man bor. Det är samma priser och utbud för alla.

Med fast bredband är det annorlunda. Det är inte så enkelt som att enbart skriva in postnummer. Priser och täckning kan skilja sig mellan olika adresser inom ett postnummer. Så om man enbart söker på sitt postnummer måste man ändå kontakta bolaget eller dess hemsida, för att vara säker på att de kan leverera till den exakta adressen och om prisuppgifterna är korrekta.

Ny jämförelsetjänst för fast bredband

Nu finns en bättre tjänst för de som behöver jämföra för fast bredband. Undersök hur du kan få ett billigare

bredband till din bostad. Istället för att enbart skriva in ditt postnummer, så skriver du istället in din exakta adress. Då får du precisa svar på vilka alternativ du har att välja mellan. Ett neutralt jämförelsepris tas fram och bindningstiden tas också med i beräkningarna. Du får även direkt veta vem som kan leverera fast bredband hem till dig.

Innan man bestämmer sig för vem man ska göra avtal med, bör man se över hur stort behovet av hastigheten är i hushållet och vem som kan leverera efter gällande behov. Hur många i hushållet nyttjar internet? Vilka tjänster används och hur ofta? I de hushåll där man har stort intresse av att streama videos, som SVT Play och Netflix, är det en god idé att ha en hastighet på 50-60 Mbit/s. Om man tillhör ett hushåll där det jobbas hemifrån, spelar mycket online-spel och att det ofta händer att flera enheter är uppkopplade samtidigt så krävs en hastighet på 250-300 Mbit/s.

Den mest eftertraktade hastigheten på marknaden idag är 100 Mbit/s och över. De snabba fibernäten utökas överallt, vilket gör att allt fler hushåll kan få en högre hastighet. I en del hushåll kan man få upp till 1000 Mbit/s.