Vad man bör tänka på innan man skaffar häst

Många argumenterar över om de här hund eller katt-personer, men det finns även hästmänniskor. Det är dock ett stort ansvar att ta hand om en häst. Likt många andra djur behöver dem rätt vård, friheten att röra på sig och en hälsosam kost. Allt detta kan leda till att man behöver lägga många timmars arbete på hästen samt stora summor pengar varje månad.

Försäkring

Som hästägare är det även viktigt att se till att hästen får den vård den behöver. Det är inte tillåtet att låta en häst lida eller undvika att uppsöka en veterinär när man inte har råd att betala kostnaden. För att undvika höga veterinärkostnader kan man alltid teckna en hästförsäkring och få hjälp med en del av kostnaden. Du kan jämföra olika hästförsäkringar på Djurförsäkringen för att hitta ett pris och ett förslag som passar dig, din häst och era behov.

En passande miljö

Innan man skaffar en häst måste man se till att man har ett utrymme som passar. Hästar är stora djur och det är viktigt att se till att de kan trava runt på en bit mark under de tillfällen man inte rider dem eller har dem i stallet. Det finns även vissa regler när det kommer till skötsel och stallmiljön. Din häst ska kunna röra sig naturligt i stallet och inte utsättas eller befinna sig runt material som kan skada dem. Det är även viktigt att se till att torra ytor hålls torra och rena samt att luften i stallet inte blir fuktig. Det är också viktigt att en häst inte lämnas ensam under längre tider. Den ska kunna vistas med andra hästar och någon ska ta hand om eller se över hästen minst en gång om dagen.

Fodring

När det kommer till fodring är det viktigt att se till att fodret kommer från registrerade fordrings företagare. Man kan alltså inte försöka spara in pengar genom att köpa felaktigt foder. Om man vill byta till ett billigare eller ett nytt foder ska man inte heller göra bytet för snabbt. Om man inte utfodrar hästen på rätt sätt kan det leda till att hästen får kolik eller magsår. Många gånger kan hästen beta under tiden de befinner sig utomhus, men detta räcker inte till och gräset är inte tillgängligt året om, därför behöver man även foder. Innan du skaffar häst bör du alltså tänka på att en häst normalt äter mellan 8-16 kg gräs eller hö per dag. Detta innebär att kostnaderna för fodring kan landa runt 800-1600 kronor.

Bazoom Group
Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C

Vill du också synas här med ditt pressmeddelande? Läs mer här!