Trend: Yngre generation med ny ekonomisk modell

I flera år har en ny trend växt fram, men är det egentligen en trend eller rent av en helt ny ekonomisk modell.

Den frågan kan man ställa sig om man tittar närmare på hur unga människor i dag kontinuerligt väljer bort ägande framför andra sätt att leva. Du har förmodligen hört uttrycket delad ekonomi förut – men vad betyder begreppet för samhället och hur lever man efter en sådan modell? Det kan du läsa mer om här i artikeln.

Delad ekonomi – hur fungerar det?
Ett exempel på delad ekonomi är att hyra ut sin bil. Om du inte har behov av att använda din bil varje dag, varför då inte hyra ut bilen de dagar du inte behöver den? Detta är ett koncept som har blivit stort inte bara i Sverige och Europa utan hela världen. I Sverige finns det flera exempel på företag som erbjuder

privat leasing bil. Det är ett perfekt sätt att ha bil de dagar du behöver och sedan tjäna pengar genom att hyra ut din bil, de dagar du inte behöver den. Men det är inte bara bilar som delas mellan flera personer, samma trend kan man se med flera andra produkter. För bara ett decennium sedan var det enda sättet att kunna lyssna på musik i princip att äga musiken. Det vill säga att man köpte en CD-skiva med den artist eller med de låtar man ville lyssna på. I dag är trenden i stället att hyra musiken under en viss period t ex genom musiktjänster som spotify och liknande aktörer på marknaden.I städer som Köpenhamn, där cykling är vanligt, har till och med cyklarna blivit föremål för uthyrning. Och då handlar det inte om turister som vill kunna ta en cykeltur runt staden som ett alternativ till de vanliga turistbussarna, utan om lokalbefolkning som väljer bort att köpa och äga en cykel framför att hyra den av ett företag. I grund och botten kan man tala om en ny samhällsstruktur där ägande väljs bort.

Allt fler väljer bort ägande – men det finns undantag
Samtidigt som det blir allt mer populärt att hyra olika typer av tjänster och produkter pågår en motsatt trend inom en del andra områden såsom till exempel på bostadsmarknaden. Miljonprogrammet i Sverige skapades som reaktion på den allt mer omfattande efterfrågan på hyresbostäder, men den efterfrågan har minskat betydligt genom åren. I dag är det i stället mycket mer eftertraktat att äga sin bostad som t ex en bostadsrätt. En motreaktionen som delvis kan bero på ett ringa utbud av hyresbostäder. Hur framtiden bli får helt enkelt tiden utvisa.