Travel Clearing blir en del av SaaS-gruppen Nordtech Group

Halmstadsbolaget Nordic Travel Clearing som utvecklat och driver resebranschens största betalningsplattform, blir en del av Nordtech Group (”Nordtech”). Nordtech är en mjukvarugrupp som fokuserar på att förvärva och växa bevisade och lönsamma SaaS-bolag i Norden.

Travel Clearing är något av en doldis både i resebranschen och i Västkustens näringsliv. Ändå processas resebetalningar från 1000-tals företag och myndigheter genom företagets lösning och man är marknadsledande i branschen.

20 år efter starten 2002 förvärvas nu företaget av Nordtech Group, Nordtech förvärvar och förädlar nordiska mjukvarubolag och grundarna Pål Hodann och Nils Bergman har gedigen erfarenhet av att bygga och utveckla bolag. Utöver grundarna har Nordtech med sig investerare som Nicklas Storåkers, tidigare huvudägare för Pricerunner, Åsa Risberg, tidigare partner på EQT, Karl-Johan Persson, ordförande H&M och Axis grundare Martin Gren.

– Nordtech är precis den sortens ägare vi drömt om säger Andreas Brase som är Travel Clearings VD och grundare. De förstår vad vi gör och delar vår vision och har inte för avsikt att gå in och detaljstyra. Samtidigt blir vi en del av grupp med både muskler, nätverk kompetens och erfarenhet av att får bolag som vårt att växa.

Travel Clearings system har på många sätt revolutionerat hur betalningar sker i resebranschen.

– Man kan säga att vi gör att både reseräkningar och företagskort blir onödiga.

– Betalningar hos hotell och resebyråer sker på ett sätt så att varje detalj kommer direkt in på rätt plats i köparens ekonomisystem. Samtidigt som säljaren får sin betalning direkt.

Travel Clearing har idag ca 14.000 kunder i Europa och vid huvudkontoret i Halmstad arbetar 30 personer.

– Vi tycker att teamet på Travel Clearing har gjort en fantastisk resa och erbjuder sina kunder en produkt som ger tydligt värde till samtliga intressenter. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att fortsätta utveckla och växa bolaget tillsammans, säger Nils Bergman, partner på Nordtech.

Andreas Brase

VD, Nordic Travel Clearing AB

andreas.brase@travelclearing.com

073-740 82 50‬

Nordic Travel Clearing har utvecklat och driver ett system för att hantera betalningar för resor och agerar som en länk mellan banker, resebolag, kundföretag och användare. Företagets system gör att reseräkningar och sparade kvitton blir onödiga. Idag använder sig majoriteten av Sveriges myndigheter samt ca 14000 företag av företagets tjänst.
Bolaget är baserat i Halmstad och har ca 30 anställda.