Traditionell utbildning ligger på sin dödsbädd

Utbildning som de flesta av oss känner till det idag är förlegat. I snart tvåtusen år har vi alla lärt oss på nästan exakt samma sätt. Grunden till vårt lärande har bestått av seminarier, och i takt med att skrivkonsten, tryckkonsten och digitala texter utvecklats så har vi även fått nedtecknad text och bild som läxor. Allt på precis samma sätt, oavsett om det handlar om pergament, böcker eller PC.

Här leder pionjärer som Cecilia Carnefeldt – VD för Kunskapsskolan Education och denna vecka nytillträdd styrelseledamot för EdTech-bolaget AIAR – vägen för en ny generation av lärande. Cecilia har arbetat med att personalisera lärande sedan Kunskapsskolan grundades strax innan millennieskiftet.

• Jag har alltid haft en passion för utbildning. Jag är helt övertygad om att personaliserat lärande är en grundläggande ingrediens i morgondagens lärande. När jag fick höra vad AIAR gör så blev jag omedelbart intresserad. Det slog mig direkt hur många likheter som fanns mellan deras ambitioner för lärande online, och det som vi gör i Kunskapsskolan, berättar Cecilia.

Cecilia är den senaste stjärnledamoten i tech-startupen AIAR, vars första applikation på rekordfart blivit världens näst mest nedladdade inom lärande för digital marknadsföring. Genom att använda modern teknik för att en gång för alla dramatiskt effektivisera och personalisera läroprocessen, arbetar AIAR för att fundamentalt förändra inte bara utbildning i sig själv, utan även livet för bokstavligen alla människor på jorden.

• Med den utvecklingstakt som idag sker jorden över så är det inte svårt att lista ut att lärande kommer se väldigt annorlunda ut imorgon jämfört med vad det gör idag. Det är eleverna som ska vara i förarsätet. Var och en av oss måste ta ansvar för life-long learning. Det kommer behövas sätt att kontinuerligt lära sig nya färdigheter. Och AIAR har en lösning på det, fortsätter Cecilia.

Liksom Kunskapsskolan strävar AIAR efter att på riktigt personalisera lärandet. För att åstadkomma detta utvecklar företaget en revolutionerande lärandeplattform som bygger på avancerad artificiell intelligens.

Med en utbildningsmarknad som är i drastiskt behov av disruption, så har AIAR här tagit de första stegen mot sitt mål: att bli störst i världen inom lärande, och en gång för alla revolutionera utbildningen. Den AI-baserade EdTech-plattform som just nu är under utveckling av företaget har som mål att lärande ska anpassas efter eleven – inte tvärtom.

• Trots det faktum att du själv helst lär dig på ett sätt, din vän på ett annat, och kollegan på ett tredje, så förväntas fortfarande alla utbilda sig på exakt samma sätt. Med andra ord får du ”vilken färg du vill så länge det är svart”. Men det fascinerande är att vi vet att vårt utbildningssystem är trasigt. Ändå fortsätter vi envetet att försöka lösa problemet på samma sätt som vi alltid gjort. Det krävs ett radikalt skifte i vårt synsätt på lärande för att vi ska kunna rädda det, berättar Cecilia.