Pressmeddelande

Svenska Kundo storsatsar på AI för kundservice

Publicerad

Det svenska kundservicebolaget Kundo påbörjar nu en stor satsning på AI för att förenkla arbetet inom kundservice. En satsning som enligt bolaget drar nytta av både människans och teknikens respektive styrkor.

Kundo erbjuder sedan 2010 en helhetslösning som hjälper små såväl som stora organisationer att samla alla sina digitala kundservicekanaler i ett och samma verktyg. Produkten innehåller bland annat stöd för att hantera inkommande frågor via chatt, sociala medier och frågeforum.

En stark trend inom kundservice har de senaste åren varit att effektivisera sin kundservice med hjälp av AI. Inom just kundserviceområdet har detta inneburit att man implementerat en chatbot. Även om chatbotar har framtiden för sig så tycker man på Kundo att man missar många av möjligheterna med AI genom att fokusera på ett så snävt område.

“Kundservice är ett otroligt spännande område att använda AI-teknik brett på! Chattbotar har stor potential men jag tycker att man ska titta på möjligheterna till automatisering bredare.”, säger Kundos produktchef Emil Stenström.

Många inslag av kundservice vardag är repetitivt arbete. Trots stort fokus på self service så kommer alltid liknande och upprepade frågor in. Kundservice behöver exempelvis fortfarande kategorisera ärenden för att få bra statistik. Färdiga svar behöver sättas upp rätt för att spara tid, osv. I alla dessa exempel kan AI-system som helt eller delvis automatiserar uppgiften.

Emil Stenström förklaratar att det här något som bolaget vill ta fasta på i sin AI-strategi:

“Vi vill utgå från kundservicemedarbetarna och det fantastiska jobb de gör varje dag, och superladda dem med hjälp av AI!”, Berättar Emil Stenström vidare.

Kundos AI-strategi vilar på två principer:

  • Kombinationen av AI och duktiga kundservicemedarbetare är rätt väg framåt. Det som AI är bra på, är inte samma saker som kundservicemedarbetare är bra på.
  • Arbete med AI ska inte kräva mycket manuellt arbete. Traditionellt så innebär en satsning på AI att man först ska ”träna upp” en AI-modell. Eftersom Kundo redan levererar de kundserviceverktyg där dialogen sker, så kan AI:n tränas på befintlig data.

Redan under slutet av 2020 lanserar nu bolaget de första resultatet av satsningen, men utvecklingen fortsätter inom flera områden under 2021.

“Vi har massor av spännande idéer för hur både kundservice vardag kan blir effektivare och hur kundupplevelsen kan bli bättre med hjälp av AI. Nu kör vi!”, avslutar Emil Stenström.

Läs mer om Kundos verktyg för digital kundservice.

Om Kundo:
Kundo tillhandahåller ett modernt verktyg för digital kundservice. Vår molntjänst hjälper er att erbjuda en bättre och mer effektiv kunddialog. Sedan starten 2010 har vårt mål varit att erbjuda ett verktyg som ger alla organisationer bättre möjlighet att lyckas med sin kundservice i digitala kanaler. Bolaget har kontor i både Stockholm och i Oslo.

Annons