Sommarens flygkaos – finns det någon förbättring i sikte?

Under de senaste veckorna har inrikesnyheterna dominerats av flygkaoset på Arlanda. Att det har varit mer eller mindre omöjligt att skaffa ett pass under det senaste halvåret har inte hjälpt till med att förenkla för resenärer som längtar efter att äntligen kunna ge sig ut och resa efter att pandemin har släppt sitt järngrepp runt världen.

Men när man ser bilderna från Arlanda så är det lätt att bli förskräckt. Köer som fyller varje meter till bristningsgränsen med trötta resenärer och många har behövt söka flygförsening ersättning till följd av detta. Flygkaoset spås fortsätta under sommaren, även om det finns vissa lättningar i sikte.

Pilotstrejk hotar

Samtidigt som detta pågår så hotar en strejk bland SAS-piloter att sätta ännu mer käppar i hjulet för resenärer som längtar efter att komma bort från Sverige under en tid. SAS är ett bolag som för tillfället är i en oerhört tuff ekonomisk sits och om konflikten med Pilotfacket inte kan lösas så stundar förmodligen en strejk under stora delar av sommaren. Detta kommer bara att bidra med mer krångel för resenärer och det kan vara klokt att se till att man har läst på om hur det fungerar med inställt flyg ersättning.

Varför är det sådant kaos?

Problemen som har uppstått på Arlanda är på grund av två anledningar. Först och främst så har det att göra med att det inte finns tillräckligt mycket personal som kan arbeta i säkerhetskontrollerna. Under pandemin så behövde företaget som sköter säkerhetskontrollen låta stora delar av personalstyrkan gå. Nu när resandet har börjat igen så är personalstyrkan oerhört underdimensionerad för att klara av det enorma trycket.

Och det går inte att bara anställa mer personal direkt. För att få jobba i säkerhetskontrollen på Arlanda så krävs det först att SÄPO gör en bakgrundskontroll för att se till att personen i fråga är att lita på med ett så viktigt arbete. Mer personal kommer att anställas, men detta kommer förmodligen att ske i slutet av sommaren.

Förbättringar på Arlanda

Samtidigt så har Swedavia, företaget som driver Arlanda, infört en lång rad olika åtgärder för att försöka lätta på de enorma köerna. Resenärer får i skrivande stund inte komma tidigare än 3 timmar före deras plan går, men detta är dock värt att kolla upp innan du ska resa för att veta vad som gäller i dagsläget. Bättre kösystem och fler terminaler öppna har också bidragit till att minska på trycket.