Sms lån som beviljar alla – är det möjligt?

Den svenska lånemarknaden växer kontinuerligt. Nya aktörer dyker upp och tillsammans med dem nya låneprodukter.

Förutom bankerna kan du idag ta ett lån från alternativa långivare. Just dessa erbjuder i många fall de så kallade sms lån eller snabblån. Om du söker på det begreppet på nätet kan du läsa många och olika rubriker gällande den lånetypen. Vanliga sådana är däribland Sms lån som beviljar alla, lån med betalningsanmärkningar, lån utan inkomst osv. Stämmer alla dessa påståenden och vad står egentligen smslånen för? Ett sms lån eller snabblån är lån som i regel kan sökas via internet och i vissa fall även via ett sms. Detta kan du inte göra om du till exempel vill ta ett banklån.

Stämmer påståendena som är lätta att träffa på? Både ja och nej. Det finns inget lånebolag som beviljar alla som ansöker. Även om långivarens regler kan vara lite lättare jämfört med andra konkurrenter så betyder det inte att alla sökande få ett lån. För att veta ifall du är berättigad till att låna hos ett visst bolag bör du gå genom dess reglar och bestämmelser.

Vad behöver du veta om Sms lån?

Vad behöver du veta om ett sms lån? Här kommer en lista över de vanligaste komponenterna som gäller sådana typer av lån.

• Ett sms lån kan beviljas helt på nätet. I vissa fall går det bra att låna via ett sms.
  • Det handlar om mindre summor pengar
  • Låntagaren behöver återbetala lånet relativt snabb. I de flesta fall handlar det om en lånetid på 30 dagar
  • Vissa smslångivare accepterar låntagare som har betalningsanmärkningar sedan tidigare
  • Vissa långivare accepterar låntagare som inte har en månatlig inkomst.
  • Sms lån har betydligt högre räntenivåer och avgifter jämfört med vanliga banklån.

När det skrivs att sms lån kan ges till låntagare som inte kan bevisa en månatlig inkomst betyder inte detta att långivarna inte ställer några som helst krav på sina blivande klienter. En del långivare kräver att du ansöker om ett lån med en familjemedlem som har en stadig inkomst ifall du själv inte kan påvisa en sådan. Regler kan vara olika. Kraven likaså, därför är det extra viktigt att alltid kontrollera vad som gäller innan du tar ett lån. Denna regel gäller oberoende av vilken långivare du bestämmer att låna från. Framförallt om du ska ansöka om ett akut lån med betalningsanmärkning.

Vad ska du tänka på när du tar ett lån?

Det viktigaste du ska tänka på när du tar ett lån är ifall du har råd med det. Kan du betala tillbaka det i tid och i enlighet med avbetalningsplanen? Har du svårt att göra en sådan bedömning? Du behöver inte oroa dig. Här kommer ett bra råd som du kan använda dig av. Titta på hur mycket du tjänar varje månad och addera från den summan utgifter som hyra och mat. Dessa är dina viktigaste utgifter. En del av resterande belopp kan täcka en låneamortering. Glöm inte att du inte bör ta hela beloppet utan en del av det. Du ska ha pengar kvar till hälsa, kläder och oförutsedda utgifter också. Om du känner att du behöver hjälp, rådfråga en expert innan du tar lånet.