Simkort.com – eSIM lanseras av allt fler svenska operatörer

Framtidens SIM-kort kallas eSIM och är inte ett fysiskt kort. Det är ett elektroniskt kort som ansluts direkt till din telefon, smartklocka eller surfplatta utan besväret med att sätta i ett fysiskt SIM-kort. Med fler och fler enheter som stöder eSIM har efterfrågan också ökat. Nu lanseras eSIM av allt fler operatörer på svenska marknaden för att möta behovet.

Både mobiltelefoner och smartklockor från välkända tillverkare som Apple, Samsung och Huawei stöder eSIM, men utmaningen är att de enskilda telekommunikationsföretagen också måste stödja tekniken i de enskilda modellerna. Här har urvalet under en lång tid varit begränsat på den svenska marknaden. Detta är något som verkar vända nu när allt fler svenska operatörer lanserar eSIM.

Jämförelsesajten Simkort.com har den senaste tiden märkt av en allt större efterfrågan från konsumenter på just mobilabonnemang med eSIM. Allt fler svenskar upptäcker fördelarna med eSIM och detta driver på lanseringen bland de olika svenska operatörerna. Sajten Telekområdgivarna.com som ger opartisk och kostnadsfri rådgivning till konsumenter har också fått in allt fler och fler frågor angående eSIM-kortet.

• Vi på Simkort.com märker av en växande trend där konsumenter efterfrågar abonnemang med eSIM. Numera erbjuder drygt hälften av de svenska mobiloperatörerna mobilabonnemang med eSIM och allt fler svenska operatörer kommer att lansera det inom den närmsta tiden,” säger pressansvarig på Simkort.com

Anledningen till den växande hypen kring eSIM är de många fördelarna detta nya digitala kort öppnar upp för. Du kan till exempel ha ett mobilabonnemang för privat bruk, ett för arbete, ett för när du reser utomlands och så vidare. Med eSIM kan du alltså ha betydligt fler abonnemang kopplade till samma telefon jämfört med om du använder ett fysiskt SIM-kort.

Den största fördelen med ett eSIM är att du inte längre behöver hålla reda på ett fysiskt SIM-kort. Dessutom behöver du inte byta SIM-kort, vilket för många kan vara ganska besvärligt. En annan fördel är att det blir enklare att byta mobiloperatör snabbare och därmed också mobilabonnemang med ett eSIM. Det kan låta banalt i sig, men fördelarna med att inte behöva ha ett fysiskt SIM-kort som skickas med posten eller att hämta upp det i en butik är större än så. Den första faktorn är tiden. När allt kan göras från datorn på ett par minuter, är det plötsligt en helt annan uppgift att skapa eller / ändra sitt befintliga abonnemang.

I detta sammanhang erbjuder det också helt nya möjligheter att hitta rätt prenumeration hos rätt mobiloperatör. För om du köper en prenumeration på internet har du rätt – under mycket kort tid – att pröva prenumerationen och ändå ångra ditt köp. På detta sätt kan du testa täckning med olika operatörer och hitta det företag som erbjuder den bästa täckningen i ditt område. Med eSIM behöver du dock inte vänta på ett nytt SIM-kort och kan därmed hitta det optimala abonnemanget under en eftermiddag – det är en enorm fördel. På det sättet går det snabbare än någonsin tidigare att hitta ett bättre eller billigare mobilabonnemang.

Pressansvarig:

Kent Josefsson, Produktansvarig