SCANDINAVIAN ORGANICS utökar samarbetet med Freshdirect

Scandinavian Organics AB (SCO) är glada att tillkännage ett nytt avtal med Fresh Direct AB (FDAB) för att fördjupa och bredda samarbetet mellan de två företagen.

Det nya avtalet följer det framgångsrika initiala avtalet mellan de två företagen som ingicks i höstas för att producera och distribuera Scandinavian Organics fonder och buljonger. Detta samarbete utvecklas och fördjupas, och medför att Fresdirect är från och med nu är ansvarig för tillverkningen (både internt i Fresh Directs fabrik I Halmstad och genom andra produktionspartners) av alla Scandinavian Organics produkter och omfattar även Scandinavian Organics distributionsavtal, fakturering, råvaruinköp, försäljning och transporter.

Detta ger Scandinavian Organics teamet i Stockholm möjlighet att fokusera på sina styrkor; marknadsföring, produktutveckling och internationell expansion. Företaget exporterar redan i dag till Danmark och har slutit sitt första distributionsavtal i England och arbetar med att lansera en rad nya kvalitetsprodukter under 2017 både i Sverige och utomlands.

Avtalet speglar även det faktum att Scandinavian Organics har haft stora svårigheter med att upprätthålla servicegraden, dvs procenten av levererade varor gentemot order. Det nya avtalet har tecknats med Freshdirect tack vare FDAB’s och dess grundare Richard O’Briens långa track record och bevisade kapacitet att effektivt producera och distribuera livsmedel inom den svenska dagligvaruhandeln.

Nils Wetterlind, grundare och vd för Scandinavian Organics kommenterar att ”denna fördjupning av samarbetet med Fresh Direct innebär att vi kan nu förlita oss på en effektiv och säker produktion och distribution i Sverige, och även att Scandinavian  Organics får ett positivt kassaflöde från januari 2017  framåt, med uppenbara fördelar både för den totala verksamhet och våra aktieägare . ”

Grundare och vd för Fresh Direct, Richard O’Brien bekräftade att ”det finns en stor möjlighet att utvecklas och växa Scandinavian Organics verksamheten framöver. Jag är oerhört glad över att få samarbeta med ett så unik och starkt varumärke. Jag ser fram emot att snabbt expandera Scandinavian Organics produktion och försäljning. ”