Pressmeddelande

Så sköter sköter du redovisningen i ett nystartat företag

Publicerad

Bland annat innebär redovisning att registrera, bearbeta och rapportera information. Och denna information ska underlätta i beslut om ekonomiska frågor inom bolaget vilket innebär att det är viktigt att sköta redovisningen löpande under hela året.

Allt detta ska inte bara göras när det är dags för årsredovisning. En välskött redovisning är en viktig del av ett välfungerande bolag.

Så här säger Aksel Hellerund, chef för redovisningskonsult.se:

“Har du startat ett nytt bolag, är det viktigt att fokusera på redovisningen från dag 1. Många ser redovisningen i bolaget som en uppgift utsatt till deadlines att leverera när utsatt datum närmar sig. Det är dock mycket bättre att se över redovisningen som en kontinuerlig del av bolaget och bekanta sig med lagar och förordningar för vad du är skyldig att dokumentera, kvitton och liknande. Många nya bolagsägare bränner sig själva på detta och i slutändan förlorar de mycket tid och pengar på att lösa problemen i efterhand.” – Aksel Hellerud

5 tips till dig som vill anlita en redovisningsfirma

Är du i färd med att anlita en redovisningsfirma? Vi ger dig här 5 saker att tänka på:

Tips 1: Mycket kan göras digitalt

Söker du efter en lokal redovisningsfirma? Det är numera inte nödvändigt att anlita en firma i din geografiska närhet. Med hjälp av teknologin går det alldeles utmärkt att sköta allt via digitala lösningar.

Även rådgivning och möten kan hållas digitalt utan problem. Om du enbart söker efter en redovisningsfirma i din närhet begränsar du utbudet rejält för dig själv. Och därmed finns det en risk att du i slutändan betalar alldeles för mycket för redovisningen.

Tips 2: Erbjuds digitala lösningar?

När du söker en redovisningsfirma bör du se efter om de erbjuder digitala lösningar på olika problem. Såsom en app att fotografera kvitton med, skicka in digitala fakturor istället för att skriva ut dom och lämna in och så vidare.

Det ska vara enkelt för dig själv att anlita en redovisningsfirma och inte ställa till med mer arbete än nödvändigt. För flera år sedan var det nödvändigt att lämna in allt material utskrivet. Men nuförtiden går det alldeles utmärkt att sköta all redovisning digitalt.

Tips 3: Löpande rådgivning

Undersök hur redovisningsfirman ser på löpande rådgivning. Är detta något som ingår i priset och i såna fall hur många timmar per månad? Eftersom många redovisningsfirmor har löpande rådgivning som debitering är det lätt att månadskostnaden springer iväg om du behöver lite mer rådgivning är vanligt.

Tips 4: En god relation är a och o kan göras digitalt

En god relation med din revisor är väldigt viktigt. Eftersom din revisor kommer att fungera som ditt ekonomiska bollplank är det otroligt viktigt att du känner dig tillfreds och litar fullt ut på din revisor.

Annars finns det risk för att samarbetet inte kommer att fungera särskilt väl. Och därmed skada både dig och ditt bolag ekonomiskt.

Tips 5: Priset kan variera kraftigt

Ha i åtanke att priset kan skilja sig rejält mellan olika redovisningsfirmor. Det bästa tillvägagångssättet är att ta reda på vad som faktiskt ingår i priset du fått och hur samarbetet kommer att fungera.

Måste du lämna in allt på fysiska papper varje månad eller arbetar de med en digital lösning? Ingår rådgivning eller måste du betala för det separat? I slutändan ska det vara enkelt för dig att anlita en redovisningsfirma och inte innebära mer arbete du egentligen inte har tid med.

Dessa krav bör du ställa på din redovisningsfirma

Självfallet måste du våga ställa krav på din redovisningsfirma – här listar vi 8 måsten:

Krav 1: De ska vara självgående

För det första har du själv fullt upp med att sköta ditt bolag och borde inte behöva fundera på vad som krävs för redovisningen. Utan detta ska skötas helt och hållet av redovisningsfirman.

Du själv ska inte behöva se efter om de har allt de behöver, utan redovisningsfirman ska själva fråga dig efter dokument och annat som de behöver. Samt är det bra om de erbjuder feedback och tips på förändringar du borde utföra.

Krav 2: Anlita experter

Den redovisningsfirma du anlitar bör vara experter på hur de ska sköta redovisningen för just ditt bolag. Känns det orimligt? Kanske är det så, men du själv ska inte behöva ta extra kostnader för att en tredje part måste tas in och lösa eventuella problem.

Krav 3: Förhandla fram flexibla avtal

Arbeta fram ett flexibelt avtal som i slutändan gagnar dig själv och ditt bolag. Att betala en mindre summa varje månad och sedan ta en stor smäll när det är dags för bokslut eller årsredovisning är kanske inte något som fungerar bra för dig.

Utan du kanske föredrar att ta en lite större summa varje månad. Men att det istället är samma summa varje månad hela året.

Krav 4: Fakturor i god tid

Och när vi ändå talar om kostnader är det viktigt att du mottar fakturan från redovisningsfirman i god tid. Samt att du får månatliga fakturor och inte en årsfaktura.

Krav 5: Proffsiga tabeller och grafer

Redovisningsfirman ska kunna ge dig rapporter, tabeller, grafer och affärsplaner som är genomarbetade och professionella. Eftersom du vid vid vissa tillfällen måste visa upp dessa dokument.

Till exempel kräver en traditionell bank, investerare, diverse myndigheter och organisationer dessa typer av dokument.

Krav 6: Kan du sköta din privatekonomi också?

Något du kanske inte har tänk på är att redovisningsfirman bör sköta även din privatekonomi.

Om de inte erbjuder detta är det något du själv bör ta upp och baka in i priset. På detta vis kan du få tips på hur du bör sköta din privata ekonomi i relation till ditt bolag. I slutändan är det dig det ska underlätta för att anlita en redovisningsfirma.

Krav 7: Dokument måste lagras online

En annan sak du verkligen bör kräva av din redovisningsfirma är att alla dokument lagras online. Nuförtiden finns det ingen anledning att lagra dokument i pärmar.

För det första tar de mycket plats och för det andra är det lätt att tappa bort ett viktigt dokument i pappersform. Däremot när allt lagras online kan både du och redovisningsfirman alltid komma åt all information. Plus att inget tappas bort av rent slarv.

Krav 8: Support vid eventuell finansiering

Sist men inte minst bör en redovisningsfirma underlätta för dig när du behöver finansiering. Samt underrätta dig om när det kan komma att behövas. Ibland är högsäsongen inte lika bra som du hoppats och ibland är lågsäsongen extra trög.

En firma som har hand om bolagets ekonomi bör vara väl medvetna om detta och därmed underrätta dig som bolagsägare i god tid så att du kan vidta åtgärder innan stora problem uppstår.

Annons