ROI Media får finansiering från BFG för sina innovativa satsningar på marknaden – fortsätter satsa på förmedlare av snabblån

ROI Media Ltd., ett leadsgenereringsföretag aktiva i Europa, fick i januari i år utökat sin marknadsandel tack vare en fyra miljoners investering från BFG, Storbritanniens mest aktiva investeringsbolag för företagstillväxt. “Ett starkt team av entreprenörer och ett företag med en tydlig plan samt genuint innovativa och betydande satsningar inom sektorn”, var de ord Pinesh Mehta, investerare på BGF motiverade investeringen med.

Med ambitioner att bli den främsta verksamheten för leadsgenerering revolutionerar ROI Media Ltd. marknaden med verktyg som möjliggör för småföretagare att generera fler leads och öka sin försäljning. Tack vare investeringen från BFG kan ROI fortsätta att “utveckla ett team som kommer att hjälpa oss nå våra ambitiösa mål”, som Joel Halling, medgrundare och försäljningsdirektör på ROI uttryckte i samband med investeringen.

Robin Kanetag, medgrundare och VD för ROI tillade även att “den extra finansieringen från BGF kommer att möjliggöra ännu snabbare tillväxt och utöka vår marknadsandel”.

Vilka är BFG?

Business Growth Fund, mer kända som BFG, är ett investeringsbolag som erbjuder kapitalfinansiering för mindre och mellanstora företag. BFG gör vanligtvis initiala investeringar på mellan 2–15 miljoner kronor med möjlighet till uppföljningsinvesteringar. Företaget tillhandahåller kapital som långsiktiga investeringar i innovativa företag ledda av ambitiösa entreprenörer som vill bygga storskaliga företag. Sedan BFG:s investering har ROI verkligen sett betydande tillväxt på nya marknader med hög efterfrågan, däribland marknaden för låneförmedling.

ROI Media tar företag till toppen i sökmotorerna

Leadsgenererings- och sökmotoroptimeringsföretaget ROI Media Ltd. har funnits sedan 2017. Målet var, och är fortfarande, att leverera det bästa verktyget för SEO och leadsgenerering i både Norden och Storbritannien. Detta är ett mål som det erfarna teamet bakom ROI arbetat hårt för att nå varje dag.

Företagets erfarna personal analyserar och granskar företagares hemsidor och tar fram rapporter utifrån dessa analyser. När de granskat innehållet lägger de fram förslag för hur de kan optimera och leverera innehållet. Med andra ord hjälper de företagare med att både öka sin försäljning och sin synlighet på nätet.

ROI Media beskriver sig själva som “Samarbetspartner till företag i hela Sverige med starka prestationer i ryggen”.

Satsning på låneförmedlare som Privatlån.com

Ett av de många företag som ROI Media hjälper marknadsföra på nätet är Privatlån.com, en låneförmedlare av snabblån och privatlån. Företaget är en jämförelsetjänst, där svenska konsumenter kan jämföra lån från Sveriges populäraste långivare och kreditbolag.

Teamet som styr Privatlån.com har flera års erfarenheter inom lånemarknaden, och de arbetar hårt och ständigt på att erbjuda en säker och smidig jämförelsetjänst för lån i landet. Teamet går också att kontakta genom deras kontaktsida, om man så skulle komma på några frågor angående hemsidan.

På Privatlån.com kan svenska konsumenter helt kostnadsfritt läsa om olika sorters lån och jämföra lån från svenska långivare och kreditbolag direkt på hemsidan. Det går att jämföra olika privatlån, samlingslån och blancolån för att hitta det bästa lånet för ens ekonomiska situation. Privatlån.com jämför och listar olika långivare utefter räntor, löptid, kreditupplysningsföretag, andra avgifter med mera.

När låntagaren bestämt sig för vilket lån som passar dennes ekonomi, kan hen välja att gå vidare till långivarens hemsida och ansöka om lånet där. Eller inte – tjänsten är både gratis och oförpliktande, så man binder sig inte till något förrän man tecknat ett låneavtal.

Fortsatt expansion på marknaden för låneförmedling

Marknaden för låneförmedling fortsätter expandera i landet, vilket är betydande för ROI Media Ltd. ROI ser en ökad efterfrågan från företag inom branschen som vill etablera digitala plattformar för att få nya kunder och gör vad de kan för att möta denna efterfrågan.

Låneförmedlare är företag som jämför bland annat snabblån från olika långivare på marknaden för att erbjuda konsumenter de bästa alternativen. Det vill säga att man inte ansöker om lån direkt hos olika långivare, men istället vänder sig till en portal som samlar olika lånemöjligheter.

Det finns framförallt två stora fördelar med att ansöka om ett snabblån via en låneförmedlare. Den första anledningen är att räntorna då pressas ned i förbindelse med konkurrensen på marknaden. Med det sagt kan man ofta få ett snabblån med lägre ränta genom att ansöka om lånet genom en låneförmedlare.

Den andra fördelen med en låneförmedlare gentemot att gå direkt via långivares hemsidor är att det endast genomförs en kreditupplysning om man går via en låneförmedlare. I samband med sin ansökan hos en låneförmedlare genomförs det en kreditupplysning. Denna skickas sedan vidare till de olika långivare som förmedlaren samarbetar med. På så sätt skonar man sin kreditvärdighet.

Att man ser en fortsatt expansion på marknaden för låneförmedling beror alltså bland annat på att dessa tjänster möjliggör lägre räntor och mindre påverkan på låntagares kreditvärdighet. Konkurrensen är dock hård, och därför klarar sig transparanta låneförmedlare som Privatlån.com bättre än de som inte är transparanta med sina priser och måttliga med sin marknadsföring. Konsumenter ställer krav på vart de väljer att vända sig eftersom de är trötta på att översköljas med reklam för krediter, något som ökar risken för skuldsättning.

Presskontakt:

Frederik N. Olsen