Pressmeddelande

Rekryteringskonsultens tips för att öka din beläggningsgrad

Publicerad

AnnaCarin Stolpe är Partner och senior Rekryteringskonsult på Interim Search. Med mångårig erfarenhet från interimsrekrytering har hon en god uppfattning om hur livet är för dig som arbetar uppdragsbaserat. En av de återkommande utmaningarna är att hitta en kontinuitet i uppdragen. Framförallt då interimskonsulter i regel gillar att ha ett intensivt arbetstempo, något som inte rimmar med att sitta på bänken under längre perioder. För att hitta kontinuitet måste du som konsult arbeta nära interimsmarknaden och hålla igång ditt nätverk, vilket oftast inte hinns med när du är ute på uppdrag.

1. Tänk ett extra varv innan du tackar ja till deltidsuppdrag. För många möjliggör deltidsuppdrag att ta ett större ansvar på hemmafronten, syssla med ett fritidsintresse eller bara hitta ett arbetstempo som passar livet – ett mycket bra alternativ om det är målet. För er som vill ha en heltidssysselsättning kan det första deltidsuppdraget vara lätt att ta men att sedan hitta fler uppdrag som passar kalendern, när du har ett deltidsuppdrag redan, kan vara svårt. Inte minst om du arbetar inom en cykliskt område, exempelvis ekonomi där bokslut sammanfaller.

2. Ta kontakt med många leverantörer, håll kontakten med få. Som bekant finns det många rekryteringsföretag i Sverige. Närmare bestämt cirka 5.000 stycken. Majoriteten av dessa är små aktörer som arbetar brett och många företag som arbetar med permanentrekrytering har breddat sitt erbjudande med interimsrekrytering. Vårt tips till dig som letar egenanställning är att börja med research på nätet för att själv försöka bedöma vilka rekryteringsföretag som har ett kontinuerligt flöde av uppdrag som passar dig. Både vad gäller geografisk täckning, nivå på roller, eventuell branschfokus och, naturligtvis, hur många konsultuppdrag de förmedlar. Ta kontakt med dessa, ställ frågor kring hur relevant du är som kandidat och skicka endast ditt cv om det känns som att det finns goda samarbetsmöjligheter. Välj sedan ut fem till tio aktörer som du tror mest på och som visar att intresset är ömsesidig. Och börja bygg på relationen.

3. Håll dina uppgifter uppdaterade. En av de viktigaste skillnaderna mellan en permanentrekryteringsbyrå och en med specialisering på interim management är att tillgänglighet är en helt avgörande faktor. För ett permanent jobb kan du vara aktuell även om du har flera månaders uppsägningstid medan allt över två veckors tillgänglighet i regel är ett stort problem vid ett interimsuppdrag. Rent krasst så kan du vara hur lämplig som helst men är du inte tillgänglig när uppdragsgivaren behöver dig så kommer du inte vara aktuell för tjänsten. Ett seriöst och etablerat interimsbolag kommer ha systemstöd och rutiner för att hålla kandidatdata aktuell men ett varmt tips är att hjälpa alla på traven genom att, med god framförhållning, skicka in ett uppdaterat cv och meddela när pågående uppdrag beräknas sluta.

4. Bredda din geografiska täckning. Det passar naturligtvis inte alla att pendla eller att vara stationerad på annan ort men det kan ha stor påverkan på dina möjligheter att löpande få förfrågningar om uppdrag. Det säger sig självt att företag med centrala kontor har enklare att rekrytera än företag med verksamhet i geografier med mindre eller obefintlig lokal arbetsmarknad. Har du svårt att få uppdrag så är vår rekommendation att du, istället för att ta uppdrag med för låg nivå och ersättning, försöker hitta sätt att vara mer flexibel med arbetsort. Det finns mängder med intressanta och stora företag i Sverige i mindre orter (som ibland till och med kräver googling)!

5. Jobba med ditt personliga varumärke. Precis som när ett företag ska etablera sig på en ny marknad behöver du som är ny för interimsbranschen ha en plan för att få ditt namn associerat med interimstjänster. Och precis som i all marknadsföring krävs att du är konsekvent i vad du kommunicerar. Några konkreta tips är att anpassa cv:t så att det är tydligt att du är en interimskonsult. Har du haft ett uppdrag redan? Ändra då titeln till ”Interim X”. Ska du driva din verksamhet genom ett aktiebolag, döp företaget till något självförklarande. Till exempel ”Sven Svensson Interim Management AB”. Ändra din LinkedInprofil och andra sociala nätverk så det framgår att du tar uppdrag. Glöm inte att skriva vilken typ av uppdrag och geografi. Sist men inte minst: prata med mycket människor, både rekryteringskonsulter och personer i ditt nätverk, och beskriv dina tjänster på ett tydligt och enkelt sätt.

Annons